Näytä tavallinen näkymä : Takuu asiosta.
En löytäny mistään vastaavaa aihetta, joten ajattelin suoraan tänne kirjotellaa...
Tilasin fillarin alkukesastä saksasta ja nyt keula on alkanut temppuilla. Kysymys kuuluukin kuka rupeaa sitä huoltamaan. Keula on rockkarin lyrik. Onko siis suomen maahantuoja vastuussa korjaamaan sitä. Muistelisin että joissan elektroniikka laitteissa tuotteen voi viedä korjattavaksi kotimaansa huoltoon riippumatta siitä mistä tuote on tilattu.
Kysyn vaan....
Opa
dirtyrider
31.08.2010, 10.27
Tilasin fillarin alkukesastä saksasta ja nyt keula on alkanut temppuilla. Kysymys kuuluukin kuka rupeaa sitä huoltamaan. Keula on rockkarin lyrik. Onko siis suomen maahantuoja vastuussa korjaamaan sitä. Muistelisin että joissan elektroniikka laitteissa tuotteen voi viedä korjattavaksi kotimaansa huoltoon riippumatta siitä mistä tuote on tilattu.
Pitäskö sun ottaa yhteyttä sinne ostopaikkaan ja kysyä heidän kantansa?
Mikrometri
31.08.2010, 10.32
Se on urbaanilegenda tuo korjausjuttu:
http://www.iltasanomat.fi/uutiset/kotimaa/uutinen.asp?id=1720301&ref=lk_ts_om_2
Ostaja ottaa aina yhteyttä myyjään.
Keula on rockkarin lyrik. Onko siis suomen maahantuoja vastuussa korjaamaan sitä. Muistelisin että joissan elektroniikka laitteissa tuotteen voi viedä korjattavaksi kotimaansa huoltoon riippumatta siitä mistä tuote on tilattu.
Kyllä takuuasioissa täytyy käytännössä olla yhteydessä tuotteen myyjään, eli tässä tapauksessa sinne Saksaan. Tietenkin, jos olet saanut myyjältä sellaisen takuutodistuksen, jossa toimenpiteet on selkeästi määritelty, voit viedä keulan maahantuojalle.
Tuo pyörän eri osien takuu onkin mielenkiintoinen kysymys. Koskeeko pyörän myyjän antama takuu myös siitä mahdollisesti myöhemmin irroitettavia osia (esim. keula) ja onko osilla joku tehdastakuu riippumatta pyörän myyjän antamasta takuusta? Asuntoautohommissa olen näiden kysymysten kanssa joutunut tekemisiin. Siellä varusteilla on omat takuunsa, mutta niistä on kaikista omat takuutodistuksensa. Kuitenkin kaikki niihinkin liittyvät takuukysymykset on hoidettava varsinaisen myyjän kautta.
Two-Shoes
31.08.2010, 10.56
Kannattaa kyllä kysyä maahantuojalta ensin. Yksi puhelin soitto on kuitenkin pieni vaiva. Itse olen useammankin kerran saanut hoidettua asian suoraan maahantuojan kanssa kun on vaan asian fiksusti heille esittänyt. Ei maahantuojaa välttämättä hirveästi liikuta se mistä osa tai pyörä on hankittu koska maahantuoja saa kuitenkin valmistajalta korvauksen jos vika on takuun piirissä.
Eli Rock Shox:in tapauksessa maahantuoja on muistaakseni Blueface oy lahdessa. http://www.blueface.fi/
Asentaja
31.08.2010, 11.00
Takuu asioista pitää kysyä myyjä liikkeeltä, ei maahan tuojalta.
Rokkaria tuo maahan Duell, ja en ylläty jos niitä ei kiinnosta.
Mikä sitä Lyrikkiä vaivaa? Mikä malli?
Pyörän osista tiedä kun ole tarvinnut niiden takuun kanssa leikkiä, mut ainakin kun oma Garmin 705:nen pimeni, ei suomen maahantuojaa kiinnostanut mistä olin värkkini ostanut (englannista olin sen hankkinut). Vaihtoivat uuteen nopeasti ja mukisematta.
Sitten taas kyselin ohjeita satelliittipurkkini saloihin (Topfield) niin Topfield ei taas suostunut antamaan mitään tukea kun "laite ei kuulu meidän maahantuontivalikoimiin". Ja kansainvälisen Topfieldin tuki taas ei suostunut antamaan mitään tukea laitteelle kun asun suomessa ja ko purkki kuulemma tarkoitettu saksan valikoimiin vain.
Eli ota näistä selvää. Ehkä se on että hyvät firmat ei välitä ja paskat alkaa nipottamaan.
Anaxagore
31.08.2010, 11.18
Rokkaria tuo maahan Duell, ja en ylläty jos niitä ei kiinnosta.
Mikä sitä Lyrikkiä vaivaa? Mikä malli?
Bluefacessa kävi oma Rokkarin Pike vajaa 2 vuotta sitten takuuhuollossa, ja hyvin on toiminut. Huollossa tosin meni 1kk. Blueface taitaa edelleen olla rokkarin maahantuoja.
Hayes Strokerin tahmaavista männistä (kahvassa) kysyin Duellista ja vastauksena oli että voitele satulan männät. No eihän se mitään auta jos männät tahmaa kahvassa. No laitoinpa sitten kyselyä suoraan Hayesillle ja sieltä tuli viikossa korjaussetti (uudet männät kahvoihin tiivisteineen, ilmaussetti, rasvaa) uusien jarrupalojen kera...
Takuu asioista pitää kysyä myyjä liikkeeltä, ei maahan tuojalta.
Nyt on kyllä pakko kysyä, että oliko tämä viesti tarkoitettu sarkastiseksi vastaukseksi jollekin?
Blueface taitaa edelleen olla rokkarin maahantuoja.
Ei taida, vaan Duell.
Asentaja
31.08.2010, 11.38
Nyt on kyllä pakko kysyä, että oliko tämä viesti tarkoitettu sarkastiseksi vastaukseksi jollekin?
If you have to ask...
Mikrometri
31.08.2010, 11.40
Osa valmistajista ei edes salli maahantuojien korjata eikä toimita osia takuukorjauksia varten. Ja miten toimia jonkun Konan tai Cannondalen kanssa kun maahantuojia on useampi? Kuka niistä on vastuussa tai voi olla vastuussa Jürgeniltä ostetusta filosta.
Ei kukaan vaan ostaja ja Jürgen hoitaa takuut keskenään.
Toisinaan myös tuote määrää. Applen iPadin voi ostaa mistä päin tahansa ja se takuukorjataan aina ilmaiseksi täällä. iPhonea taas ei.
Tämä takuuasia ei ole ihan yksiselitteinen. Minulta hajosi Cannondalen maantiepyörästä (super six) runko. Se oli ostettu Kaliforniasta. Kukaan maahantuoja Suomessa, eikä Euroopan cannondale suostunut hoitamaan takuuasiaa. Oli kuulemma sovittu vuodenvaihteessa, että takuuasiat hoidetaan siellä maanosassa, josta pyörä on ostettu. No myyjäliike Kaliforniasssa oli vaihtanut omistajaa, eikä sieltä koskaan vastattu lähettämiini viesteihin. Cannondalen tehdaskaan ei suostunut hoitamaan asiaa. Näin Cannondalella!
Eikös ns. Kansainvälinen takuu kata kaikkialla korjaukset, itse ainakin kameran korjauttanut suomalaisen maahantuojan kautta vaikka oli Saksasta hankittu...?
Mikrometri
31.08.2010, 13.04
Esimerkiksi Nikonilla ei ole itsenäistä maahantuojaa vaan Nikon-Europe hoitaa myös Suomen maahantuonnin ja takuut. Ihan selvää on että myös takuuhuoltaa.
Juuri Nikonista verkkokauppa.com teki aikoinaan valituksen ja sai omaan nilkaansa potkaistua itseään.
Tässä menossa takuukeulan palautus Suomesta Action Sportsille Saksaan. Palautuksen maksoin itse....
Noissa lamppuasioissa Suomalainen ostopaikka tälläisen ongelman sattuessa "voi" olla jopa nopeampi että halvempi vaihtoehto.
30.08.2010, klo 11:25 Lähetys on luovutettu vastaanottajalle 01000 Ulkomaa/Foreign country
28.08.2010, klo 22:04 Luovutusta yritetty, vastaanottajaa ei tavoitettu 01000 Ulkomaa/Foreign country
27.08.2010, klo 13:21 Luovutusta yritetty, vastaanottajaa ei tavoitettu 01000 Ulkomaa/Foreign country
27.08.2010, klo 11:10 Saapunut kohdemaahan 01000 Ulkomaa/Foreign country
24.08.2010, klo 21:09 Lähetys lähtenyt maasta 01000 HKI VANTAA, ULKOMAANTERMINAALI
24.08.2010, klo 21:06 Lähetys on otettu käsittelyyn ulkomaanterminaalissa 01000 HKI VANTAA, ULKOMAANTERMINAALI
20.08.2010, klo 11:50 Lähetys on lajiteltu 01010 ITELLAN LOGISTIIKKAKESKUS
19.08.2010, klo 19:20 Lähetys on lajiteltu 90000 OULU
18.08.2010, klo 19:41 Vastaanotettu kuljetettavaksi
Markku Janne
31.08.2010, 13.16
Tämä takuuasia ei ole ihan yksiselitteinen. Minulta hajosi Cannondalen maantiepyörästä (super six) runko. Se oli ostettu Kaliforniasta. Kukaan maahantuoja Suomessa, eikä Euroopan cannondale suostunut hoitamaan takuuasiaa. Oli kuulemma sovittu vuodenvaihteessa, että takuuasiat hoidetaan siellä maanosassa, josta pyörä on ostettu. No myyjäliike Kaliforniasssa oli vaihtanut omistajaa, eikä sieltä koskaan vastattu lähettämiini viesteihin. Cannondalen tehdaskaan ei suostunut hoitamaan asiaa. Näin Cannondalella!
Tuskin kukaan malttaa lukea warranty (http://www.cannondale.com/usa/usaeng/Policies#warranty)-tekstejä kun kerran markkinointi kertoo "ikuisesta runkotakuusta". Valmistajat antavat runkotakuut kuitenkin sellaisin ehdoin, että voivat käytännössä aina kieltäytyä kunniasta, jos sille päälle sattuvat.
Mikrometri
31.08.2010, 13.22
Mitä Cännärin duunarit voi tehdä jos uusi omistaja ei anna korvata takuusta vanhan omistajan aikaisia töppäyksiä...ne on vanhan omistajan vastuulla jos ei muuta ole sovittu.
Ja se vanha omistaja ei varmasti korvaa enää mitään.
On muutenkin kyseenalaista tuollaisen "Ikuinen Takuu" ilmaisun käyttö... Eikös Suomenkin kuluttaja viranomaiset jossain vaiheessa puuttuivat kodinkoneiden, esim. pakastimien ylipitkiin takuisiin?
Two-Shoes
31.08.2010, 14.02
Enpä tiedä miksi asioista pitää tehdä turhan hankalia itselle liikaa pähkäilemällä. Soitto maahantuojalle ei maksa montaa senttiä, jos se ei natsaa niin sitten ei natsaa. Ainakin maahantuoja hyvin suurella todennäköisyydellä osaa neuvoa miten asian kanssa kannattaa edetä jos he itse eivät asiaa ota hoitoonsa. Itse en ole ainakaan hirveen innokas käymään sähköposti rulettia ulkomaalaisten tai suomalaisten liikkeiden kanssa jos mutkia pystyy oikomaan vähän ottamalla puhelimen kouraan.
Siitä en sitten ole ihan varma onko se Blueface virallinen maahantuoja vai ei jos joku kerran oli sitä mieltä että se olisi Duel mutta jos heillä on toimiva rokkarin huolto ja hyvä palvelu niin kannattaa sieltä ainakin kysyä jos Duelia ei asia kiinnosta.
Anaxagore
31.08.2010, 14.04
Ei taida, vaan Duell. Luulo ei näköjään ole tiedon väärti...
Ainakin digikameroiden ja telkkarien kohdallahan oli kovaa vääntöä näistä tuossa muutama vuosi sitten. Canonin ja Samsungin takuuhuollot kieltäytyivät korjaamasta muualta kuin Suomesta hankittuja tuotteita. Käytännössä siinä taisi sitten tulla jotain ärähdyksiä kuluttajaviranomaisilta, ja lopputulema oli että pitäisi voida viedä suomessakin maahantuojan viralliseen takuuseen jos se on vain EU'sta ostettu.
Eli kuten sanottu, maahantuojaan yhteys. Tähän vielä muuten pieni mutta, jos kyseessä on OEM keula niin todenäköisesti takuu ei toimikaan ihan samalla tavalla, kyseessä ei siis olisi rokkarin maahantuoja vaan omistamasi pyörämerkin maahantuoja.
28.08.2010, klo 22:04 Luovutusta yritetty, vastaanottajaa ei tavoitettu 01000 Ulkomaa/Foreign country[/B]
Onkohan tuossa aikaero mukana? Aika härskiin aikaan kolkuttelevat oville:D
Onkohan tuossa aikaero mukana? Aika härskiin aikaan kolkuttelevat oville:D
Joo samaa kattoin, tuli jo mieleen että GyntterThePostikuskiko tään jutun pitaa vielä... :eek:
Mitä Cännärin duunarit voi tehdä jos uusi omistaja ei anna korvata takuusta vanhan omistajan aikaisia töppäyksiä...ne on vanhan omistajan vastuulla jos ei muuta ole sovittu.
Näin ei todellakaan ole jos firmaa ei ole välissä lakkautettu (eikä välttämättä silloinkaan).
Mikrometri
31.08.2010, 16.24
Ei kai kukaan ole niin hölmö että ostaa koko fillarifirman joka on ihan kuralla?
Tavaramerkit, suunnitelmat ja muutamat avainhenkilöt hyvin riittää.
Muut voi muut potkia pellolle. Ei ostajan tarvitse edes niistä välittää.
http://money.cnn.com/galleries/2010/smallbusiness/1008/gallery.made_in_usa/index.html
Eikös ns. Kansainvälinen takuu kata kaikkialla korjaukset, itse ainakin kameran korjauttanut suomalaisen maahantuojan kautta vaikka oli Saksasta hankittu...?
Ei ihan, mutta melkein. Mikäli Suomeen ei ko. mallia tuoda maahantuojan toimesta, ei EU:n mukaan maahantuojan tarvitse sitä takuukorjata. Tai siis näin ainakin EU-alueen takuissa, se mitä kansainväline taas sitten tarkoittaa, löytyy ehdoista.
Tuskin kukaan malttaa lukea warranty (http://www.cannondale.com/usa/usaeng/Policies#warranty)-tekstejä kun kerran markkinointi kertoo "ikuisesta runkotakuusta". Valmistajat antavat runkotakuut kuitenkin sellaisin ehdoin, että voivat käytännössä aina kieltäytyä kunniasta, jos sille päälle sattuvat.
Kyllä kaikki tekstit liittyen takuuseen on luettu ja paperitkin ovat tallella, mutta kun kukaan ei ota vastuuta asian hoitamiseksi! Siirretään vaan aina toisaalle!
Kyllä kaikki tekstit liittyen takuuseen on luettu ja paperitkin ovat tallella, mutta kun kukaan ei ota vastuuta asian hoitamiseksi! Siirretään vaan aina toisaalle!Pitäisi tehtaalta saada kiinni henkilö, jonka vastuulla ovat jälkimarkkinointipalvelut (after sales services). Normaalisti heillä on jonkinlaista mielenkiintoa takuukysymysten hoitamiseen, mutta ellei ole, sitten kannattaa unohtaa koko juttu.
Kuluttajavirastoa voi kiinnostaa tapaukset joissa maahantuoja ei ota vastuuta takuukorjauksista. Maahantuojaa voi kiinnostaa tapaukset joissa on riski huonosta PR'stä kuluttajaviraston taholta. Kannattaa kutienkin varautua väsytystaisteluun.
Tässä ote Euroopan kuluttajakeskuksen takuuta koskevasta tekstistä.
"Kilpailusäännökset edellyttävät, että valmistajan yhdessä maassa myöntämän tehdastakuun on pääsääntöisesti oltava samoin edellytyksin voimassa myös muissa EU-maissa. Tavara pitäisi saada siis takuukorjattua Suomessa, jos sillä on valmistajan tehdastakuu ja maahantuoja Suomessa."
Juttu kokonaisuudessaan täällä (http://www.ecc.fi/fi-FI/tavaran-virhe-ja-takuu/takuu/).
Mikrometri
01.09.2010, 12.40
Tuo pääsääntöisesti mahdollistaa muutaman miljoonan poikkeuksen ja yleensä oikeudessa kuluttajakeskus häviää.
Bisness ei ole hyvässä mallissa jollei vähintäin muutamia kertoja vuodessa käräjöi.
"Kilpailusäännökset edellyttävät, että valmistajan yhdessä maassa myöntämän tehdastakuun on pääsääntöisesti oltava samoin edellytyksin voimassa myös muissa EU-maissa.
polkupyöräilijän ja polkupyörän matkustajan on ajon aikana yleensä käytettävä asianmukaista suojakypärää
Tuosta voi sitten päätellä onko pakko hoitaa takuuhuoltoa tai pitää kypärää.
Mikrometri
01.09.2010, 17.14
Hämmennyksen lisäämiseksi ja epämääräisen nettitiedon edistämiseksi voi vaikka välillä joka toinen kerta hyväksyäkin takuuseen jos pärstä miellyttää.
Toisinaan taas viikon totaalikielto on paikallaan. Ja sitten taas hyväksytään.
Se on ihan myöntäjän päätettävissä ja mistään ei ole mitään rangaistuksia olemassa ja eikä tule.
Aiheeseen liittyen haluaisin tietää miten takuu kattaa maalivauriot? vai kattaako ollenkaan? Ostin tuossa 1,5vko sitten focuksen halvimman (sitä kaiketi saa mitä tilaa) cyclocrossin. Ajattelin sen olevan tarpeeksi pätevä meikäläisen 10km/suunta työmatkailuun ja 50-100km viikonloppu pyöräilyyn. Nyt viikonlopun pyöräilyn jälkeen kuitenkin huomasin, että etujarrun vaijeri on kalvanut maalin kokonaan pois rungosta. Kattaako takuu tämmöistä vai pitääkö tässä harkita kokonaan kaupan purkua? Mielestäni valmistajan kyllä pitäis huolehtia, ettei vaijerit pääse kalvamaan runkoa tai ainakin huolehtia jonkinlaisesta suojauksesta. Vai liekö focuksen maalaus vaan niin kehnoa ettei kosketusta kestä? Miltähän mahtais maalipinta näyttää vuoden päästä jossei edes yhtä pyörälenkkiä kestä?
Aiheeseen liittyen haluaisin tietää miten takuu kattaa maalivauriot? vai kattaako ollenkaan? Ostin tuossa 1,5vko sitten focuksen halvimman (sitä kaiketi saa mitä tilaa) cyclocrossin. Ajattelin sen olevan tarpeeksi pätevä meikäläisen 10km/suunta työmatkailuun ja 50-100km viikonloppu pyöräilyyn. Nyt viikonlopun pyöräilyn jälkeen kuitenkin huomasin, että etujarrun vaijeri on kalvanut maalin kokonaan pois rungosta. Kattaako takuu tämmöistä vai pitääkö tässä harkita kokonaan kaupan purkua? Mielestäni valmistajan kyllä pitäis huolehtia, ettei vaijerit pääse kalvamaan runkoa tai ainakin huolehtia jonkinlaisesta suojauksesta. Vai liekö focuksen maalaus vaan niin kehnoa ettei kosketusta kestä? Miltähän mahtais maalipinta näyttää vuoden päästä jossei edes yhtä pyörälenkkiä kestä?
Tuskin menee takuuseen, mulla tuli oman Spessun mukana tarrat jotka sai ihan ite liimailla kohtiin joissa olettaa vaiherinkuoren hankaavan runkoa. En sitten tiedä mahtoiko sulla tulla mukana mitään pussukkaa missä pyörän paperit ja muut himmelit ja josko siellä olis ollut tollasia tarroja. Toki noita saa kaupastakin ostaa, ainakin Lizardskins merkillä löytyy ja varmaan monella muulla. Kyseessä on kaiketi alumiinirunko joten ei se ruostumaankaan pääse vaikka vähän maalia pinnasta lähtee.
http://shop.lizardskins.com/collections/road/bike-protection
Tuskin menee takuuseen, mulla tuli oman Spessun mukana tarrat jotka sai ihan ite liimailla kohtiin joissa olettaa vaiherinkuoren hankaavan runkoa. En sitten tiedä mahtoiko sulla tulla mukana mitään pussukkaa missä pyörän paperit ja muut himmelit ja josko siellä olis ollut tollasia tarroja. Toki noita saa kaupastakin ostaa, ainakin Lizardskins merkillä löytyy ja varmaan monella muulla. Kyseessä on kaiketi alumiinirunko joten ei se ruostumaankaan pääse vaikka vähän maalia pinnasta lähtee.
http://shop.lizardskins.com/collections/road/bike-protection
Eipä tullut tarroja tai muutakaan krääsää pyörän mukana, lukuunottamatta ohjekirjasta/cd:tä. Alumiinirunkoinenhan toi on joten ei pitäis ruostua... Lähinnä ajattelin muita kiveniskeymiä tai hankauksia tuon maalipinnan kestävyyden suhteen.
Täytyy varmaan vaan sitten sietää tuommoiset virheet. Vaikka kyllähän se kismittää kun uudesta pyörästä löytyy moisia virheitä.
Kiitoksia tarra vinkistä!
Milläs merkeillä on elinikäinen runkotakuu? Merkkejä on niin paljon, että en kaikkien sivuja jaksa käydä läpi ja varmasti paljon merkkejä joita en tunne. Ja toimiiko se käytännössäkin vai meneeko ne rikkoutumiset silti itseauheutettuina? Laakerit kuluu tottakai, mutta aina välillä kuulee murtuneista rungoista.
bartagma
05.11.2013, 17.12
Aiheeseen liittyen haluaisin tietää miten takuu kattaa maalivauriot? vai kattaako ollenkaan? Ostin tuossa 1,5vko sitten focuksen halvimman (sitä kaiketi saa mitä tilaa) cyclocrossin. Ajattelin sen olevan tarpeeksi pätevä meikäläisen 10km/suunta työmatkailuun ja 50-100km viikonloppu pyöräilyyn. Nyt viikonlopun pyöräilyn jälkeen kuitenkin huomasin, että etujarrun vaijeri on kalvanut maalin kokonaan pois rungosta. Kattaako takuu tämmöistä vai pitääkö tässä harkita kokonaan kaupan purkua? Mielestäni valmistajan kyllä pitäis huolehtia, ettei vaijerit pääse kalvamaan runkoa tai ainakin huolehtia jonkinlaisesta suojauksesta. Vai liekö focuksen maalaus vaan niin kehnoa ettei kosketusta kestä? Miltähän mahtais maalipinta näyttää vuoden päästä jossei edes yhtä pyörälenkkiä kestä?
hmmm jos 200km/viikko tulee kilometrejä se tekee kumminki ~10000km vuodessa mikä on enemmän kuin moni ajaa autollaan vuodessa. Kannattaa noilla kilometreillä ostaa sellainen pyörä joka on suunniteltu paljon ajettavaksi.
Tuo maalin hankautuminen on ns.normaalia kulumista joka kuuluu käyttäjän oman hoidon piiriin. jos maali lähtee lohkeilemalla irti silloin se on valmistus vika ja takuun alainen.
Pullollinen sopivaa paikkamaalia ja kiveniskuteippiä tai virittelet ne vaijerit niin että ne ei pääse hankaamaan runkoa vasten ni pyörä kiittää.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.