PDA

Näytä tavallinen näkymä : Fillarin kuljetustelineet.

Sivut : [1] 2

Hannu S
20.03.2003, 22.26
Kyllä se nyt niin on että maximarket-teline taitaa mennä vaihtoon, eli sanokaas mikä olis toimiva ja laadukas peräkoukkuun kiinnitettävä teline ainakin kahdelle fillarille? Ja pitäisi saada vielä jostain espoo-vantaa-helsinki-akselilta.

Kemppis
20.03.2003, 22.41
Itselläni oli aikaisemmin Thulen HangOn kuljetusteline. Hyvä ja halpa teline mihin mahtuu 3 pyörää, hitaa oli n.50-60€.

Nyt tarttisin itelle ton FreeWay mallin mikä tulisi takaluukkuun kiinni.

edit:Thule tuotteita pääkaupunkiseudulla myyvät mm

Hessumobiili (useita liikkeitä)
Varakiri, Vantaa
Varaosamaailma, Helsinki
Autopaasi, Espoo

Hans Opinion
21.03.2003, 13.15
Entäs kattotelineeseen tuleva pyöränkuljetin, onko siitä antaa mitään vinkkiä?
Thulet tietysti on hyviä mutta hintavia, onko mitään tietoa BilTheman kattosysteemistä? Hinta oli jotain 16€ tasoa.

En oikein tykännyt tuosta taka-koukku-systeemstä kun pyörä paskkantuu hiekkateillä tosi pahasti. Ajatten tässä että jos fillari pysyisi vähän puhtaampana katolla. Onko ajatuksessa ideaa?

Paco
21.03.2003, 14.07
Ostan tänä keväänä tod. näk toisen Thulen katolle. Malli:eturengas irti on ainakin tukeva ja luotettavan tuntuinen. Hinta oli muistaakseni jotain 120 €. 1000 km kesälomareissun ajokokemusten perusteella voin suositella kaikille. Käyttökokemuksia on sekä maasto- että maastopyörän kuljetuksesta. Kannattaa huomioida, että perusmallissa etulevarin jarrusatula saattaa merkistä riippuen ottaa kiinni kiinnityskiskoon, mikä ei tietysti käy laatuun. Levyjarrullisille on oma mallinsa, mutta saatavuus voi olla huonompi. Kokonaisena kuljettavista malleista en tiedä. Naarmuttavatko runkoa?
Pyörän nostelu ja siirtely ja kiinnittäminen on niin pas...maista hommaa, että suosittelen panostamaan laatuun ja helppouteen.

Pyörääjä
21.03.2003, 14.18
Kaksi kesää Thulen katolle kiinnitettävää mallia käyttäneenä yhdyn Pacon kehuihin. Helposti käytettävä ja tukeva vempain. Lisävarusteena saa (ostaa) erillisen telineen etukiekolle, mutta itse olen säästänyt ja pistänyt kiekon takakontin puolelle.

Yläilmoissa pyörä ei ole kovin altis kuralle ja roiskeille, mutta jos sateella peesaa rekkaa liian lähellä moottoritienopeuksissa on kaikki mahdollinen ravassa. ;)

Kinkku
21.03.2003, 14.44
Jollain valmistajalla (Thule?) on semmoinen farmareihin sopiva peräluukkkuun (siis ei vetokoukkuun) jotenkin kiinnitettävä malli. Onko kellään kokemuksia, saako sen helposti kiinni, pysyykö paikoillaan , naarmuttaako pyöriä? (auton ei oo niin väliä...)

Kinku

Mkone
21.03.2003, 14.51
Itse olen käyttänyt noita Bil-h-veten kattotelinesysteemiä parin pyörän kuljetukseen. Siinähän fillarit menevät kokonaisena katolle ja kiinnitys hoidetaan renkaista telineen runkoon heppoisilla 'liinoilla' ja fillarin runko kiinnitetään viistoputkesta telineeseen.

Systeemihän ei ole mikään tukevuuden perikuva, mutta eipä ole vielä fillarin katolta tippuneet smile.gif
Ongelmana on paksurunkoisilla maastureilla tämän puristinsysteemin leukojen kitäväli, joka ei riittänyt toisella pyörälle (viistoputken halkaisija ~60mm) ilman pientä viilailua.

OLMO
21.03.2003, 15.19
Itselläni on sekä katolle tuleva tellinki että Thulen HangOn vetokoukkuun tuleva ja kokemuksesta voin kertoa että katolla oleva on se paras vaihtoehto, Koukussa roikkuva tellinki ainakin minulla alkaa helposti kiertyä koukun ympärillä jos pyörä on vähäänkään tois puoleinen eli toinen kiekko on liikaa auton sivulla näkyvissä, tuuli nappaa siihen kiinni ikävästi. Kiristäminenkään liiaksi ei auta jos meinaa telineen vielä irroittaa ilman työkaluja.

Teline on kyllä näppärä jos tarvitsee kuljettaa harvakseen, helppo laittaa kiinni ja irroittaa. smile.gif

Hannu S
21.03.2003, 17.15
Just ton kätevyyden vuoksi tykkään noista peräkoukkuun kiinitettävistä. Eikä taida kaikkia pyöriä edes saada katolle tuleviin telineisiin, ainakaan sellaisiin joissa tulee se koura viistoputken ympärille. Ja 20mm etuakseli taas vaikeuttaa hommaa niissä joissa kiinnitys tapahtuu etuhaarukkaan.

race-ka
21.03.2003, 21.38
hannu! jos ostat koukkuun kiinnitettävän telineen niin katso että kannatinputken taivutus on riittävän iso, ja "offset" pitkä, koska muuten joudut sitomaan pyöriä liinoilla. mun teline on mallia "halpis" mutta 11 vuotta on kestänyt ammattikäytössä ja vaan kerran on pyörä pudonnut.
koska muutaman vuoden ajelin jopa ilman varmistussokkaa joka estää telineen avautumisen, ja kun täräytin kovaa hidasteeseen ja poljin fillarissa osui avausmekanismiin hyppäyksen johdosta niin teline löystyi ja fillari jäi yhden koukun varaan, onneksi oli oma pyörä. tosin siihenkään ei tullut vaurioita...
eli, jos haluat todella hyvän niin tule katsomaan ja metsästä samanlainen. olen viikonloppunakin jotenkin paikalla, soita vaikka ensin.

Hannu S
21.03.2003, 22.19
Joo, mullakin on joku halpismalli, muistelisin sen olevan suunnilleen samanlainen. Hyvinhän toikin on toiminut, ei ole fillari kertaakaan pudonnut. Olen kyllä aina sitonut ainakin kahdella hihnalla pyörän paikoilleen. Tuli vaan mieleen että vois ehkä jonkun euron enemmän panostaa, kun tossa eilenkin roikkui semmoset yhteensä 6000€ kahden kympin telineessä...Voisin kyllä joskus tullakkin kattomaan, nyt viikonloppuna ei taida kyllä ehtiä, ja ens viikoksi pitää vielä mennä sotimaan.(tj13 :rolleyes: )

Ja pidemmille matkoille olen kyllä koittanut aina tunkea fillarin/fillarit sisään autoon, ei vaan osaa oikein olla rauhallinen muuten, ja likaantuuhan ainakin sadekelillä pyörät aika pahasti ulkopuolella. Yllättävän hyvin noi pyörät autoon mahtuu, kun vähän ottaa kiekkoja pois ja kääntää tankoa.

Jussi Än
27.04.2008, 23.01
Thule HangOn 3PP, onko kokemuksia ko. telineestä?

Itellä semmoinen malli halpa ja perus, mutta ongelmana on se, että se kiertyy vetokoukussa = auton perä naarmuilla kun fillari hankaa sitä...

kpyora
28.04.2008, 01.05
...
Hessumobiili (useita liikkeitä)
Varakiri, Vantaa
Varaosamaailma, Helsinki
Autopaasi, Espoo

Itse olen käyttänyt tuota viimeksimainittua suksi- ja pyörätelineiden ostopaikkana. Lähes aina on löytynyt sopiva ja sopivaan hintaan. Ainoa mitä eivät pystyneet toimittamaan (kuten ei kukaan mukaan Suomessa) on ollut cabrion suksiteline. Siinäkin osasivat neuvoa ilmansuunnan, mistä netistä niitä löytyy.

marco1
28.04.2008, 09.26
Thule HangOn 3PP, onko kokemuksia ko. telineestä?

Itellä semmoinen malli halpa ja perus, mutta ongelmana on se, että se kiertyy vetokoukussa = auton perä naarmuilla kun fillari hankaa sitä...

Omassa Hangonissa on ollut samaa kiertymisongelmaa joten kannattaa käyttää joka tapauksessa vaikka mustekaloja tai muita liinoja varmistamassa lastia.

Väinö Kokki
28.04.2008, 14.49
onkos tuossa Thulen kattomallissa jossa on etuhaarukka-kiinitys niin jokin rajoite ettei saa kuljettaa hiilikuituhaarukallisia runkoja???:seko:

tämän mukaan: http://www.bike24.com/1.php?content=8;product=4439;group=106;page=2;ID=2 279508f8c9652049d35f3dd5776d712

itsellä myös hankinta ajankohtainen ja olen kahden vaiheilla, joko rengaskiinnitys tai takarengas-etuhaarukka-kiinnitys.

vastaavanlaisia etuhaarukka-takarengas-kiinnitteisiä löytyy noista pyöräkaupoista muitakin, sopivuus taakkatelineeseen pitää tietysti tarkastaa, ja käyttiskokemuksia olisi kiva lukea...

TuomasR
29.04.2008, 22.08
Mä selätin HangOnin kiertymisongelman ostamalla RideOnin. RideOn on paljon tukevampi ja kokolailla parempi kuljetin. Kiertymisongelman aiheuttamat naarmut autonperässä ovat muuten kalliimpia korjata kuin muutaman kympin lisäsijoitus pyöränkuljetustelineeseen.

SalsaMisu
02.05.2008, 01.14
....itsellä myös hankinta ajankohtainen ja olen kahden vaiheilla, joko rengaskiinnitys tai takarengas-etuhaarukka-kiinnitys.

vastaavanlaisia etuhaarukka-takarengas-kiinnitteisiä löytyy noista pyöräkaupoista muitakin, sopivuus taakkatelineeseen pitää tietysti tarkastaa, ja käyttiskokemuksia olisi kiva lukea...

Meillä on katolla kaksi thulen barracudaa. Se on äärettömän kätevä ja voin kyllä suositella! Ja voisin samalla vaikka kommentoida plussia ja miinuksia.
http://www.leisureshack.co.uk/cms/images/barracuda.JPG

Plussa nro 1) Nopeus
Pyörän voi heittää katolle kokonaisena (renkaineen päivineen). No, eihän se eturenkaan irroitus niin koville ota, mutta säästyypähän myös sisätilaa autosta kun kaikki osat on katolla.

Plussa nro 2) Helppous
Telineen malli pitää pyörän pystyssä jo kiinnitysvaiheessa (eturengas tulee kouruun). Sen jälkeen on helppo kiinnitellä vanteet alaosasta klips-muoveilla ja runkoon vielä lopuksi tuo pysty-zydeemi. Eli ei tarvita montaa ihmistä yhden pyörän kiinnittämiseen.

Plussa nro 3) Puhtaus
Pyörät kulkevat katolla siististi - verrattuna esim. auton takana koukussa tms. olevaan telineeseen. Pyörä on heti käyttövalmis, ei tarvitse alkaa etsimään öljyn, pien ja kuran alta pyörää (ja ketjuja).

Plussa nro 4) Kestää kovaa ajoa
Valmistajan suosittelema maksiminopeus pyörien kanssa 120 km/h. Riittää Suomen teille ihan passelisti. Tosin vaikka olisi paavin tuoli kiinnitettynä auton katolle vaikka millä systeemillä, niin kyllä se alkaa varmasti kovassa nopeudessa vatkaamaan. Eli tietysti voi ajella hiljempaakin.

Plussa nro 5) Säilytys
Teline on todella kevyt ja helppo nostaa pois katolta. Tosin itse kerrostalossa asuvina teline katolla koko kesän (ei viitsi joka viikonlopuksi erikseen hakea kellari-säilytyksestä). Mutta siis se on niin helppo homma että insinöörikin siihen pystyy :p

Miinus nro 1) 'kuulet ääniä'
kaupungissa ajaessa (pyörillä tai ilman) kuuluu 40 km/h nopeudessa pientä ulinaa/vihellystä, mutta todella pientä. Eli stereoita vaan kovemmalle! :D

Miinus nro 2) pituutta tarvitaan
Misuhan (156 cm) ei heittele mitään auton katolle vaan on tyytyväisenä seurannut sivusta kun tuo 189 senttinen aviosiippa on suorittanut pyörien asentamiset ja pois ottamiset. :o Katsominen on kevyttä ja myös toimenpide on helpon oloinen! Jos itse tarvitsisi saada pyörä katolle yksin, niin voisi jäädä tekemättä tai sitten autossa pitäisi olla matkassa aina mukana jonkinlainen jakkara. Tai sitten kysyä kainosti apua!

Miinus nro 3) Polttoainetta kuluu
Yllättäen kulutus lisääntyy kun ilmanvastus lisääntyy. Eli on katolla pyörät tai pelkkä teline, niin sitä menovettä hupenee normaalia enemmän.

Miinus nro 4) Suolainen hinta
Melkein meinasi unohtua. Eli hankintahinta on kyllä aika kuohkea. Toisaalta - jos suhteuttaa kuljetettavien pyörien arvoon, niin voi se olla ihan ok.

Miinus nro 5) Autotallit ja -katokset
Kerran on unohtunut pyörät katolle ja meinattu ajaa autohalliin. Onneksi huomattiin ajoissa eikä vahinkoa tullut. Katolla olevat pyörät joutuu aina nostamaan pois ennen moisiin paikkoihin ajoa. Tämä on kurjaa varsinkin jos on kisa mennyt huonosti, on kylmä ja sataa vielä vettä. Rupea siinä sitten virittelemään pyöriä pois katolta (kun peräkoukussa olevien poiston voisi tehdä sisällä hallissa).

No ei noita miinuksia ihan noin montaa pitänyt tulla!! En kyllä vaihtaisi silti toiseen. Eli suosittelen lämpimästi barracudaa.

A R:nen
02.05.2008, 01.38
Miinus nro 5) Autotallit ja -katokset
Kerran on unohtunut pyörät katolle ja meinattu ajaa autohalliin. Onneksi huomattiin ajoissa eikä vahinkoa tullut.

Tätä varten on keksitty (US Patent 5301446 (http://www.freepatentsonline.com/5301446.html)) konepellille magneetilla kiinnitettävä muistutin, normaalisti ajaessa ilmavirta painaa sen näkymättömiin mutta autotallinlähestymisvauhdissa (ja tietysti liikennevaloissa/jonossa seistessä) se pomppaa ylös. Kai noita joku valmistaa ja myykin.

Ohiampuja
02.05.2008, 10.04
Minulla on pari erilaista kattotelinettä, joissa molemmissa pyörä kiinnitetään kokonaisena. Toinen on Bilteman ja toinen Thulen.
Se Bilteman teline on yllättävän hyvä ja tukeva, toki sen kiinnittäminen kattotelineisiin on hankalampaa, koska siinä ei ole mitään pikakiinnikkeitä. Mutta se on kasattu tukevasti ruuvi/nylok-mutteriliitoksin, joten sen mahdollinen modaaminen on helppoa. Pelkkää pyörän kiinnityksen tukevuutta arvioitaessa Biltema saattaa olla jopa hiukan parempi kuin Thule.
Mutta itseäni kiinnostaisi nuo etuhaarukasta kiinnitettävät mallit, koska pidän hölmönä sitä, että se kiinnityskoura puristetaan pyöränrungon ohutseinäsimpään kohtaan, liki viistoputken keskelle.
En sitten tiedä kuinka tukeva se etuhaarukka kiinnitys on, varsinkin hiilari drop-outit voi olla kovilla.

Vanhaan nelikanttikeskiö aikaan suunnittelin kiinnitystä joka olisi puristunut keskiönpäihin, kammen kiinnitysruuveihin. Siinähän se on pyörän tukevin kohta, joka ei muutenkaan ole arka naarmuille yms kulumisjäljille, toisin kuin rungon viistoputki. Nyt se olisi vaan aika hankalaa, kun lähes joka merkillä on omat keskiörakenteensa.

Fat Boy
02.05.2008, 10.42
Vaan entäpä pakun perään.. Löytyykö hyviä ideoita. Pystyperä ja joskus halu avata takaluukkua irrottamatta koko telinehärveliä.

Tähän mennessä pyörät on kuskattu sisällä autossa, mutta tänä kesänä on tarvetta saada filot pihan puolelle.

larppa
17.06.2008, 16.39
Nyt on pyöränkuljetustarve tyydytetty. Tuli hankittua katolle laitettava Thulen teline, jossa pyörä tulee kiinni etuhaarukasta. Malli siis Thule OutRide 561. Hinta netissä, Polar Autovaruste, oli 95€.
http://www.polarautovaruste.com/shop/product_catalog.php?c=107
Putiikki sijaitsee lähes Tampereen keskustassa.

Päädyin kyseiseen malliin sillä takaluukussa matkustaa koira, jotenka luukku on saatava aina välillä auki. Entuudestaan minulla on Thule Freeride josta lituskalla rungolla oleva Nishikini irtosi moottoritiellä. Onneksi kaatui vasten viereessä ollutta toista pyörää. Päätin etsiä tukevampaa kiinnityskalustoa.

Käyttökokemuksia voinen antaa lomien jälkeen heinäkuun loppupuolella, jos kiinnostusta on.

yypy
17.06.2008, 18.09
Miten ne takaluukkuun kiinnitettävät mallit toimii?

StePe
17.06.2008, 19.06
Ainakin takaoveen kiinnitettävän Thulen 9105:n kanssa onnistuu takaluukun avaaminen farmarissa fillareita irroittamatta (ei välttämättä kaikissa autoissa). Teline + pari fillaria paivavat kuitenkin sen verran, että kaasujouset eivät jaksa pitää takaluukkua auki ilman tukea.

Väinö Kokki
18.06.2008, 18.41
Hankin Thule 591 mallisen pyöränkuljetustelineen (98e Hessumobiilista). Kun sain telineen kasattua ja kiinni taakkatelineisiin niin homma on sujunut kuin rasvattu. Parin päivän aikana tuli ajettua n. 800 km ja pyörä pysyi tukevasti kyydissä. Ei ylimääräistä meteliä tai ulinaa, paitti Tampereen moottoritiellä viime perjantaina kovassa sivutuulessa. Pyörän kiinnitys/irrotus onnistuu vaivattomasti ja yksin. Eturenkaan kiinnittämisessä käytän ylimääräistä hihnaa ettei rengas väpätä. Samalla hihnalla sidon sitten "aisan" telineeseen kiinni kun ajan tyhjänä. Vauhti maksimissaan 120 km/h eikä mitään ongelmia. Ja hifistelen vielä ohuella pahvinpalalla jonka asetan viistoputken ja vaijereiden väliin ettei kiinnitysleuat paina runkoon jälkiä.

Warlord
18.06.2008, 19.25
Ja hifistelen vielä ohuella pahvinpalalla jonka asetan viistoputken ja vaijereiden väliin ettei kiinnitysleuat paina runkoon jälkiä.

Ite laita retkipatjan palaset sekä runkokiinnikken ja rungon että vanteen ja vanneremmien väliin. Eipähän hiekka hierrä.

Ketjukeke
19.06.2008, 20.22
Vaan entäpä pakun perään.. Löytyykö hyviä ideoita. Pystyperä ja joskus halu avata takaluukkua irrottamatta koko telinehärveliä.

Tähän mennessä pyörät on kuskattu sisällä autossa, mutta tänä kesänä on tarvetta saada filot pihan puolelle.

Jaa-a Ainakin mun Thulen "Ride on" 2 filoa, peräkoukkuun telineessä on kallistustoiminto jolla pyörät saa kallistettua noin 45 asteen kulmaan. Suunniteltu ilmeisesti normaali sedaneille että saa takakontin auki. Sitä en tiedä riittääkö kallistus pakun takaluukkuun? Villi veikkaus että ei...

Ilmeisesti haluat kuitenkin takaluukkuun tulevan mallin, jota saa ainakin normaali henkilöautoihin sekä esim. matkailu-autoihin, sitä en tiedä voiko takaluukun avata jos siinä on teline ja vaikka voisikin niin luulenpa että kaasujousi ei jaksa pitää luukkua auki.

Niin joo mitä tulee Thulen Ride on telineeseen niin olen tyytyväinen...

drop
11.08.2008, 18.49
Kuulisin mielelläni hyvää tuosta Thule Rideon mallista... Olin jo matkalla hakemaan moista, mutta kaupassa joku 945 (tms) malli näytti paaljon kätevämmältä (kiinnitys, kallistus jne). Toisaalta hinnoissakin oli valtava ero...

Nälkä kasvaa syödessä?

Kuinka kätevästi rideon kiinittyy peräkoukkuun? Oletteko käyttäneet jotain vaahtomuovia suojaamaan yläputkia hakkaamisilta? Meinaako ne renkaiden alle tulevat muovit pudota? Mites kallistus?

TuomasR
11.08.2008, 22.04
Kuinka kätevästi rideon kiinittyy peräkoukkuun?

Kätevästi, sen kun vaan lasauttaa koukkuun kiinni

Oletteko käyttäneet jotain vaahtomuovia suojaamaan yläputkia hakkaamisilta?
Ride-onissa suojat, joten fillariin ei tule kiinnityksestä jälkeä. Toki kiinnitysliinoilla voi ryssiä naarmut

Meinaako ne renkaiden alle tulevat muovit pudota?
Eivät voi pudota, jos kiinnitysliinat ovat paikallaan.

Mites kallistus?
Juuri yhtä hyvin kuin aiemmassa viestissä todettiin: kallistuu, mutta ei erityisen kätevästi (2006 mallin kallistus siipimuttereiden takana) ja kallistuskulma liian loiva farmarin luukun aukeamisen edistämiseksi. Itse en yhden yrityksen jälkeen ole viitsinyt ryhtyä virittelemään vaan helpompi nostaa teline pois koukusta.

p bonk
11.08.2008, 23.05
Samat kokemukset: Kiinnitys nopeaa, kallistus ei riitä farmarin takaluukulle (Passat vm. 2007) ainakaan kun kyydissä on maastureita, joissa isommat polkimet. Maantiepyörät eivät ole menneen telineessä toistaiseksi. Ajattelin hommata katolle telineet ja ottaa käyttöön nurkissa lojuvat vanhat kattokiskot. Niiden avulla saisi jo 5 pyörää mukaan.

drop
11.08.2008, 23.09
Taitaa Golf Plussassa jäädä takaluukku kuitenkin ylemmäksi? Pitänee kysyä liikkeeltä saisko mallata.

drop
11.08.2008, 23.12
Ride-onissa suojat, joten fillariin ei tule kiinnityksestä jälkeä. Toki kiinnitysliinoilla voi ryssiä naarmut

Eli se keskellä oleva pehmustettu tappi ottaa alaputkeen sen verran hyvin etteivät yläputket kalahda yhteen?

Tiltman
12.08.2008, 09.57
[QUOTE=Ohiampuja;940734]
Mutta itseäni kiinnostaisi nuo etuhaarukasta kiinnitettävät mallit, koska pidän hölmönä sitä, että se kiinnityskoura puristetaan pyöränrungon ohutseinäsimpään kohtaan, liki viistoputken keskelle.
En sitten tiedä kuinka tukeva se etuhaarukka kiinnitys on, varsinkin hiilari drop-outit voi olla kovilla. [QUOTE]

Thulen haarukkakiinnitteisestä telineestä on nyt kokemusta vähän toista vuotta. Ei ainakaan minulla ole muuta kuin positiivistä sanottavaa. Hakkaa aikaisemman koko polkupyörän nielaisevan telineen mennen tullen. Haarukkakiinnitys on tukeva, ja puristusvoima on säädettävissä silmänräpäyksessä kulloinkin kyseessä olevaan haarukkaan sopivaksi. Käyttömukavuutta paransi vielä huomattavasti se, kun hommasin pari viikkoa sitten kiinnitystelineen etukiekolle - se kun vie yllättävän paljon tilaa auton sisällä. Plussat etenkin telineen todella nopeasta kiinnitysmenetelmästä, sen kun saa taakkatelineisiin kiinni muutamassa sekunnissa. Voi suositella!

p bonk
12.08.2008, 16.30
Eli se keskellä oleva pehmustettu tappi ottaa alaputkeen sen verran hyvin etteivät yläputket kalahda yhteen?

Tuota vaaraa en ole huomannut. Satulaa voi joutua laskemaan, ettei se osu toisen pyörän ohjaustankoon. Joustokeula on sen verran leveä että se tulee aika lähelle toisen pyörän takapikalinkkua. Olen tehnyt joskus pientä hienosäätöä parilla irtohihnalla kolhuja välttääkseni.

JarnoH
18.08.2008, 13.58
Mulla on kaksi Thulen kokopyörä-katolle telinettä.

Proride on hemmetin kätevä käyttää. Fillarin kun nostaa katolle, saa yhdellä kädellä helposti kiristettyä leuat rungon ympärille ja sitten vaan remmit renkaisiin ja lukko kiinni.

Freeride on hieman kankeampi kiinnittää ja siihen ei monet täysjoustorungot sovi. Toisissa on liian paksu vinoputki ja toisissa se menee liian korkealla, eli leuat ei edes yletä runkoon.

Prorideen olen ollut tyytyväinen. Itseasiassa todella tyytyväinen, eiliseen asti. Nimittäin eilisellä Himoksen reissulla konkeli kaatui katolle kahteen kertaan!

Toisella kerralla jäi auton kattoon polkimesta metalliin asti yltävät naarmut. Takana on kuitenkin kymmeniä kuljetuksia, enkä tehnyt kiinnitysvaiheessa mitään aiemmista kerroista poikkeavaa. Kuoppainen tie vain oli myrkkyä tuolle telineelle.

Ohiampuja
03.09.2008, 22.10
Tässä pikaisesti itse väsätty fillariteline farmariautoon. 10 cm pätkät IV-kiskoa, jotka M8 U-pulteilla kiinni kattotelineeseen. Sitten siihen kiinni neljällä mutterilla n 15 cm pätkä M8 kierretankoa. Etuhaarukka laitetaan tuohon M8 prikkojen ja nylon-prikkojen väliin ja kiristetään kiinni noilla siipimuttereilla. Takarengas vedetään irtohihnoilla suoraan takatelineeseen.

Rakenne ei rasita etuhaarukkaa, siinä kun voi säätää tuon kiristysvälin vaikka etuhaarukan mittojen mukaan. Ja jos kierretanko on suora, niin kiinnityspinnatkin ovat yhdensuuntaiset.

Teline on hidas ja kömpelö asentaa, mutta kiinnitys on tosi tukeva. Eihän se täydellinen tietenkään ole, mutta kakkostelineenä menee hienosti. Kaikkien ei tarvitse aina olla kalliita merkkituotteita. ;)

http://p1.pinkbike.com/photo/2434/pbpic2434565.jpg

Keitele211
07.09.2008, 14.11
Bilteman kattotelineeseen kiinnitettävä pyöränkuljetusteline ny testattu. Hyvin pysyi maantiepyörä normaaleissa maantienopeuksissa. Hinta/laatusuhde tuntuu olevan kohdallaan. Minulle, joka vähemmän kuljetan pyörääni auton ulkopuolella, tuntuu kyseinen tuote olevan OK.

Jagman
15.09.2008, 22.46
Tänään soitti DHL:n mies ja toi Autoteilemann.de:stä kaksi kappaletta Thule Proride 591 (http://www.autoteilemann.de/opencms/opencms/html/de/Products/ZUBEHOeRxVON_A-Zx/TRAeGERSYSTEME/DACH/FAHRRADHALTER/151221):ä yhteishintaan 137€ (60€/kpl, toimituskulut 17€ ostit sitten yhden tai useamman kappaleen).

Oikein hyvältä paketilta vaikuttaa. Propseja siitä, että kätisyyden auton eri puolille saa vaihdettua itse, eikä erikseen tarvitse ostaa vasen/oikea -mallia.

Järvinen
16.09.2008, 10.15
Prorideen olen ollut tyytyväinen. Itseasiassa todella tyytyväinen, eiliseen asti. Nimittäin eilisellä Himoksen reissulla konkeli kaatui katolle kahteen kertaan!

Mulla on sama teline, ja heräsi kysymys. Hajosiko teline jostain, aukesiko leuat vai miten pyörä pääsi kaatumaan auton katolle?

elosalama
16.09.2008, 10.57
Kyllä se nyt niin on että maximarket-teline taitaa mennä vaihtoon, eli sanokaas mikä olis toimiva ja laadukas peräkoukkuun kiinnitettävä teline ainakin kahdelle fillarille? Ja pitäisi saada vielä jostain espoo-vantaa-helsinki-akselilta.

Pakko avautua noista peräkoukkutelineistä. Ei tällanen tietty pitäisi tulla puun takaa mutta varotukseksi muille (nimimerkki pääedellä matalaan päähän).

Heitin thulen koukkutelineeseen kesäpäivänä pari fillaria ja kiskaisin 300km mökille. Jonninmatkaa tietysti motaria. Lopputulemana toisesta pyörästä oli sulanut rengas pakoputken kohdalta. Niin hyvin että vannenauhakin meni uusiksi. Paikallinen pyöräkorjaaja lohdutti. En kuulemma ollut eka n00b.

Nyt pitäisi mennä moponettiin ostamaan joku pakokaasunsuuntain eli kromattu putkenpätkä.

drop
16.09.2008, 11.07
Kiitos varoituksesta, ei tuommoinen tullut mieleenkään.

Mulla on nyt ollut vähän aikaa käytössä Thulen 9502 ja hoitaahan se homman. Vähän semmonen Ikea olo tuli kootessa, mutta sain ongelmitta kasaan. Hankin vielä semmosen pitkän remmin varmuuden vuoksi jolla olen köyttänyt pyörän kovemmin kiinni.

Kallistuskin toimii, ja saan kontin auki ainakin kun pyörä on ulommassa telineessä kiinni (sisempää en ole testannut).

lansive
16.09.2008, 13.47
Heitin thulen koukkutelineeseen kesäpäivänä pari fillaria ja kiskaisin 300km mökille. Jonninmatkaa tietysti motaria. Lopputulemana toisesta pyörästä oli sulanut rengas pakoputken kohdalta. Niin hyvin että vannenauhakin meni uusiksi. Paikallinen pyöräkorjaaja lohdutti. En kuulemma ollut eka n00b.

Mikähän Thulen malli oli kyseessä? Minulla on nyt mallia Biltema ja uutta katsellessa on juuri Thulet olleet kiikarissa.

Anttiso
16.09.2008, 13.56
Bilteman kattotelineeseen kiinnitettävä pyöränkuljetusteline ny testattu. Hyvin pysyi maantiepyörä normaaleissa maantienopeuksissa. Hinta/laatusuhde tuntuu olevan kohdallaan. Minulle, joka vähemmän kuljetan pyörääni auton ulkopuolella, tuntuu kyseinen tuote olevan OK.

Mulla samanlainen kokemus tästä. Kokemusta ei tosin vielä ole kuin n. 100 km:n matkasta, mutta tukevalta vaikuttaa.

IlkkaH
16.09.2008, 14.16
Pakko avautua noista peräkoukkutelineistä. Ei tällanen tietty pitäisi tulla puun takaa mutta varotukseksi muille (nimimerkki pääedellä matalaan päähän).

Nyt pitäisi mennä moponettiin ostamaan joku pakokaasunsuuntain eli kromattu putkenpätkä.

Sama homma kävi joitain vuosia takaperin kun tultiin tahkolta pois. Kumi oli sulanut vannenauhoja myöten.

elosalama
16.09.2008, 17.51
Mikähän Thulen malli oli kyseessä? Minulla on nyt mallia Biltema ja uutta katsellessa on juuri Thulet olleet kiikarissa.
"Thule Express 970 (http://www.thule.com/Thule/ProductPage____46326.aspx)" tai vastaava. Helkkarin hyvä peli on ollut ja luulempa että saman efektin saa aikaan monella vastaavalla. Kannattaa olla tarkkana ettei gummi ole samalla linjalla pakoputken kanssa.

yypy
16.09.2008, 18.32
Yllämainittu thule on kyllä ihan laatuvehje, mutta etukiekko on aika matalalla. Laite on helppo asentaa, koota ja menee pieneen tilaan. Kahta pyörää ei ole vielä kokeiltu. Haittana siinä on, että pyörä pölyyntyy hiekkateillä ja menee kuraseksi märällä.

Kaitainen
16.09.2008, 18.43
Oletteko saaneet helposti lisäkilven akelta noille pyörätelineille? Tuollainen telinen on hankinnan alla,kun nyt se on pakattava joko sisälle autoon tai peräkärryyn.

elosalama
16.09.2008, 19.52
Eikös ne lisävalot riitä? Semmosia olen itse suunnitellut. Nyttemmin olen ajellut vaan päivännäöllä.

H. Moilanen
16.09.2008, 21.26
Eikös ne lisävalot riitä?

Pykälien mukaan ei. En tosin tiedä onko kukaan saanut aiheesta sakkoa.

StantheMan
16.09.2008, 21.31
Oletteko saaneet helposti lisäkilven akelta noille pyörätelineille? Tuollainen telinen on hankinnan alla,kun nyt se on pakattava joko sisälle autoon tai peräkärryyn.

Täyttää lomakkeen (laitoin postitse) ja hakee kilven postiennakolla postista. Helppoa. Kilpi on mutta teline on hankkimatta. :D (Kilpeen riitti rahat, mutta ei telineeseen:o)

p bonk
16.09.2008, 23.58

Ilmoitusasia. Aken sivuilta löytyy lomake. Se faksilla perille (vai olisinko viimeksi auton vaihtuessa vain sähköpostittanut sen) ja kilpi tulee paluupostissa. Postissa sitten maksu. Mukaan tulee jonkun virkailijan omakätisesti allekirjoittama päätös.

Kaitainen
17.09.2008, 00.13
Kävin aken sivuilla ja löysin tuon lomakkeen. Teline pitäisi vielä ostaa. Viime viikolla tuli kolhittua takaluukusta maalia pois pyörää takaloosaan asetettaessa ja tänään repesi sisältä verhoilu pikkuisen+tuli lommo.:eek:

Kaitainen
17.09.2008, 17.04
Nyt on sitten se telinekin hommattu. Thulen Euro classic. Sopii auton vetokoukkuun hyvin ja on todella tukeva. Kävin jo vähän ajeluttamassa pyöriä autolla:rolleyes::o:D Nyt sitten vielä odotellaan sitä lisäkilpeä tuohon telineeseen kiinnitettäväksi.

via
02.11.2008, 17.55
Neljä vuotta sitten asennutin autoon koukun fillareiden kuljetusta varten. Ostin jonkun Thulen mallin, jossa pyörät on telineellä, ja siihen on kilven. Porrasperäisessä autossa pääsi peräkonttiin, vaikka pyörät oli paikallaan telinettä taivuttamatta (tiedoksi). Nyt on vaihdettu Golfiin eikä koukkua olla hankkimassa, kun on asennusmääräykset muuttuneet eli hinta on noussut. Teline kilpineen jäi ylimääräiseksi. Kattomalli on selvittelyssä ja harkinnassa, sillä tarkoitus on hankkia tuulenohjain takalasin kuraantumista pienentämään.
Palstalta olen lukenutkin jo erilaisista vaihtoehdoista ja malleista.

Huderide
03.11.2008, 13.36
Mä olen välillä käyttänyt mun 3 kuution kokoista peräkärryä pyörän kuljettamiseen, onhan se he--tin epäkäytännöllinen kun tarvii peruutella tai muuta mutta ainakin riittävän tilava! Kuomullisena pesee kaikki muut ratkaisut likaantumisen estämisessä!

kumali
03.05.2009, 21.18
siis löytyykö kuljetustelineitä jotka saa kiinnitettyä jotenkin takaluukkuun itsensä? Peräkoukkua ei nimittäin ole, samoin kuin kattotelineitäkään, ja autona focus c-max 2005..

kaakko
03.05.2009, 21.21
siis löytyykö kuljetustelineitä jotka saa kiinnitettyä jotenkin takaluukkuun itsensä? Peräkoukkua ei nimittäin ole, samoin kuin kattotelineitäkään, ja autona focus c-max 2005..

Tuolla (http://www.thule.com/Thule/ProductListPage____46269.aspx) on ainakin Thulen telineitä, joiden kiinnittämiseen ei peräkoukkua tarvita.

anakonda
04.05.2009, 15.01
Tässä pikaisesti itse väsätty fillariteline farmariautoon. 10 cm pätkät IV-kiskoa, jotka M8 U-pulteilla kiinni kattotelineeseen. Sitten siihen kiinni neljällä mutterilla n 15 cm pätkä M8 kierretankoa. Etuhaarukka laitetaan tuohon M8 prikkojen ja nylon-prikkojen väliin ja kiristetään kiinni noilla siipimuttereilla. Takarengas vedetään irtohihnoilla suoraan takatelineeseen.

Rakenne ei rasita etuhaarukkaa, siinä kun voi säätää tuon kiristysvälin vaikka etuhaarukan mittojen mukaan. Ja jos kierretanko on suora, niin kiinnityspinnatkin ovat yhdensuuntaiset.

Teline on hidas ja kömpelö asentaa, mutta kiinnitys on tosi tukeva. Eihän se täydellinen tietenkään ole, mutta kakkostelineenä menee hienosti. Kaikkien ei tarvitse aina olla kalliita merkkituotteita. ;)

http://p1.pinkbike.com/photo/2434/pbpic2434565.jpg

Tässä telineessä on se hyvä puoli, että itse fillaritelinettä ei tarvitse irrottaa, jos ottaa itse kattotelineet irti esim. takaluukkuun.

Heti kun aikaa on, niin teen tällaiset itsekin! Mahtavaa DIY-henkeä!

Ohiampuja
05.05.2009, 12.34
Kiitos vaan. :)

Sirkkusofia
06.05.2009, 15.01

Ilmoitusasia. Aken sivuilta löytyy lomake. Se faksilla perille (vai olisinko viimeksi auton vaihtuessa vain sähköpostittanut sen) ja kilpi tulee paluupostissa. Postissa sitten maksu. Mukaan tulee jonkun virkailijan omakätisesti allekirjoittama päätös.
Tänään näin liikenteessä auton + fillarin telineessä ja somasti käsinvärkätyn "rekisterikilven" :p

kmw
06.05.2009, 15.36
Kyselin naapurissa asuvalta poliisilta että mitäs kun rekkari jää piiloon. Periaatteessa voisi kirjottaa sakon/rikemaksun, mutta käytännössä näin ei tapahdu.

Messuilla muutama vuosi sitten puhelin Thulen edestajan kanssa ja hän kertoi seurueesta jota Saksan tulli ei päästänyt maahan koska lisävalot ja lisärekkari puuttuivat pyörätelineestä (myyntipuhettako?).

anakonda
06.05.2009, 15.51
Mulla on kaksi Thulen kokopyörä-katolle telinettä.

Proride on hemmetin kätevä käyttää. Fillarin kun nostaa katolle, saa yhdellä kädellä helposti kiristettyä leuat rungon ympärille ja sitten vaan remmit renkaisiin ja lukko kiinni.

Freeride on hieman kankeampi kiinnittää ja siihen ei monet täysjoustorungot sovi. Toisissa on liian paksu vinoputki ja toisissa se menee liian korkealla, eli leuat ei edes yletä runkoon.

Toisella kerralla jäi auton kattoon polkimesta metalliin asti yltävät naarmut. Takana on kuitenkin kymmeniä kuljetuksia, enkä tehnyt kiinnitysvaiheessa mitään aiemmista kerroista poikkeavaa. Kuoppainen tie vain oli myrkkyä tuolle telineelle.

Mulla on jotkut vanhat Thulen telineet, joissa samanlainen leukakiinnitys kuin noissa uusissa. Laitan varmuuden vuoksi aina lyhyellä kuormahihnalla rungon kiinni siihen leukojen taakse, ettei käy vahinkoa. Ei ole koskaan irronnut.

H. Moilanen
06.05.2009, 22.19
Kyselin naapurissa asuvalta poliisilta että mitäs kun rekkari jää piiloon. Periaatteessa voisi kirjottaa sakon/rikemaksun, mutta käytännössä näin ei tapahdu.

Messuilla muutama vuosi sitten puhelin Thulen edestajan kanssa ja hän kertoi seurueesta jota Saksan tulli ei päästänyt maahan koska lisävalot ja lisärekkari puuttuivat pyörätelineestä (myyntipuhettako?).
Suomessa tuskin sakkoa saa fillaritelineestä, vaikka lain mukaan asia onkin päinvastoin ja yksiselitteisesti. Ulkomaankäytäntöä en tiedä, mutta henkilökohtaisesti en ottaisi sitä riskiä että matkanteko voi keskeytyä peittyneen kilven tai valojen takia.

Ranskan poliisi on tunnettu äärimmäisestä tarkkuudestaan.

Maht
17.05.2009, 17.15
Suomessa tuskin sakkoa saa fillaritelineestä, vaikka lain mukaan asia onkin päinvastoin ja yksiselitteisesti. Ulkomaankäytäntöä en tiedä, mutta henkilökohtaisesti en ottaisi sitä riskiä että matkanteko voi keskeytyä peittyneen kilven tai valojen takia.

Äh... Ostin itse Thulen 9104 -telineen, joka kiinitetään takaluukkuun. Yksi pyörä ei vielä hirveesti takakilpeä peitä, mutta jo 2 pyörää jättää kilven auttamattomasti peittoon. Varmaan on siis pakko hankkia lisäkilpi ja sille teline. Riskianalyysiä yritän tässä toisaalta tehdä, kun ei noita isompia pyörälasteja useasti kuljetella...
Onko joku siis jo saanut sakkoja lisäkilven puuttumisesta?
---
Poliisi on nykyään niin tarkka, että viime aikoina on käräjäjille on kuulemma tuotu useita takarekkaria taivuttaneita moottoripyöräilijöitä. Poliisi siis antaa ilmeisesti rangaistusvaatimuksia tämän tästä, ja joskus tulevat sitten rankkarin vastustamisina kärikseen. Liekö sitten sama juttu pyörätelineiden kanssa...

villho
17.05.2009, 21.16
Minulla on suunnitelmissa hankkia Bilteman telineen tilalle kunnon Thule. Just tänään kattelin lisäkilven hintaa ja kun teline tulee ostettua, niin samalla tulee kyllä hommattua se lisäkilpi: päätös 25 e, kilpi 8 e. Itse en tuollaisen hinnan takia jätä lisäkilpeä ostamatta.

Maht
17.05.2009, 21.48
Minulla on suunnitelmissa hankkia Bilteman telineen tilalle kunnon Thule. Just tänään kattelin lisäkilven hintaa ja kun teline tulee ostettua, niin samalla tulee kyllä hommattua se lisäkilpi: päätös 25 e, kilpi 8 e. Itse en tuollaisen hinnan takia jätä lisäkilpeä ostamatta.

+ kilvelle teline, n. 50 egee. :) /// Ei, olet kyllä ihan oikeassa. Kilven peittämisestä tulee päiväsakkoja 6-12 kpl (ellei satu pääsemään varotuksella), eli periaatteessa viikon tai kahden viikon liksa. :mad:

///

Tuo Thulen 9104 -teline on muuten nerokas; hemmetin tukeva ja helppokäyttöinen.

lansive
17.05.2009, 22.01
Nyt on käytössä Thulen 9503 peräkoukkuteline. Kolmea fillaria tulee aika harvoin kuljetettua, mutta siihen on nyt kuitenkin mahdollisuus. Lisäkilpeä ei ole vielä tullut ostettua, eikä ole matkalla virkavalta pysäyttänyt vaikka ovat kuljetukseni nähneet. Kilpi on kyllä tarkoitus hankkia, mutta se nyt on vain jäänyt. Jos vaikka saisi aikaiseksi kun käyn katsastuksessa, niin siellähän se hakemuksen voi kaiketi tehdä.

Kale
18.05.2009, 09.19
Mä en kyllä ymmärrä minkä ihmeen takia sen kilven heikosta näkyvyydestä pitää vouhkata. Enemmän mä olisin huolissani valojen ja vilkkujen näkyvyydestä jotka varmasti eivät näy samalla lailla joka kulmasta jos koukkutelineeseen ladot kyytiin parit fillarit.

Tietty poliisien hienot lukulaitteet eivät pääse tsekkaamaan auton tietoja automaagisesti mutta turvallisuuden kannaltahan tuolla ei ole merkitystä.

Maht
18.05.2009, 16.58
Lisäkilpi-infoa ja kilven hakulomakelinkki:

http://www.ake.fi/AKE/Rekisterointi/Rekisterikilvet/Ylimääräinen+rekisterikilpi.htm

///
Älkää ny kaikki sitten laittako hakemuksia samanaikaisesti... menee käsittelyssä koko kesä ja oma lisäkilpeni ei ehdi kesälomareissuun mennessä perille... :D

drop
19.05.2009, 00.12
Itse hankin tuon kilven, huvitti kuitti jossa kilven hinnaksi mainittiin (muistaakseni) 8€, ja sitten "valtava" vero päälle.

Sen vuoden kun yritin saada toimeksi tuon kilven hankinnan pidin pahvista "kilpeä" telineessä. Tämä naapurissa asuvan poliisin suosituksesta.

Maht
28.05.2009, 11.24
Kilpi tuli postissa, mutta:

...miten laittaa se kiinni?

Siis oikeesti; Bikeplanetissa myydään ns. valopaneelia (55 egeä), johon ilmeisesti voi laittaa sen rekkarikilven kiinni. Tarviinko sellaista ollenkaan? Ei mulla mene valot peittoon, vaan pelkkä rekkari. Eiks tota rekkaria voi viritellä kiinni telineeseen sellaisenaan, mitä? Vai rikkooko sekin nyt jotain asetusta ajoneuvojen varusteista... :seko:

drop
28.05.2009, 14.02
Niin, siis mikä teline sulla oli? Luitko käyttöohjetta?

Itse kiersin kaupat etsimässä adaptereita tuohon rekisterikilpeen, ja kotona kun otin manuaalin käteen tajusin ettei sitä tarvita (siihen oli joku niksi).

Asentaja
28.05.2009, 14.11
Thulessa on semmoset muovinappulat jolla kilpi kiinnitetään reunoistaa telineeseen. Manuaalissa ohjeet.

Kale
28.05.2009, 15.09
Ei mulla mene valot peittoon, vaan pelkkä rekkari.

Kohtuu pieni fillari sulla. Eikö siis mikään valo tai vilkku edes vähääkään peity jos katselet vähän muistakin kulmista kuin suoraan takaapäin? ;)

Maht
28.05.2009, 15.36
Äh, pitääpä kuvailla hieman ongelmaani lisää.

Minulla on siis Thulen 9104 pyöräteline, joka tulee auton takaluukkuun kiinni. Jos telineeseen laittaa enemmän kuin yhden fillarin, takarekisterikilpi peittyy. Tilasin siis AKE:lta lisäkilven, ja sainkin sen eilen postitse. Ensimmäiseksi ajattelin käyväni ostamassa Thulelta sellasen "valopaneelin", johon kilven saa kiinni. Aloin kuitenkin BikePlanetin kuvastoa ja Thulen nettisivuja lukiessani arpoa, että kannattaako pistää 55 egee kiinni tähän: Thule-valopaneeli 976
http://www.thule.com/Thule/ProductDetailPage____46278.aspx

Minulla ei mene takavalot peittoon sanottavasti, eli tavalla, joka herättäisi huomiota... ja aiheuttaisi sakottamistarvetta. Lisärekkari kuitenkin lienee välttämätön.

Rekisteröintiasetus jotakuinkin vaikenee lisäkilven kiinnityksestä, vaikka normi-kilpien kiinnityksestä säädetään pahimmillaan hyvinkin tarkkaan.
....

Kiitos muuten vastauksista. Apu on tarpeen, koska kuten huomaatte, mulla on tämä telineprojekti vielä hieman keksen ja hakusessa. Tarve on akuutti, kun pitäisi jo vkonloppuna ottaa 2-pyörää reissulle mukaan.

Asentaja
28.05.2009, 16.17
Ai sulla on tommonen... strap on.

Jos valot ei peity, niin et kai sitte valoja tarvii. Veikkaan että lisäkilpikin on sit kyl vähä turha. Mutta kiinnitä se vaikka nippusiteillä, eiköhän niillä pysy.

PMoi
28.05.2009, 16.33
Auton takana oleva kilpi tarvinnee rekisterikilvenvalon.

H. Moilanen
28.05.2009, 18.07
Auton takana oleva kilpi tarvinnee rekisterikilvenvalon.
Kyllä, eikä valojen edessä saa olla yhtään mitään.

JackOja
02.06.2009, 12.56
Mistähän on viime aikoina saanut Thulea halvimmalla? Tarvitsisi ehkä viimein hankkia välineet fillarin katolla kuljettamiseen. Viime vuonna oli muistaakseni joku Tahko-tarjous, mutta nyt en ole moista havainnut :seko:

lansive
02.06.2009, 13.43
Mistähän on viime aikoina saanut Thulea halvimmalla? Tarvitsisi ehkä viimein hankkia välineet fillarin katolla kuljettamiseen. Viime vuonna oli muistaakseni joku Tahko-tarjous, mutta nyt en ole moista havainnut :seko:

Peräkoukkuun kiinnitettävät olivat vähän aikaa sitten halvimpia Hessumobiilissa (http://www.hessumobiili.fi/tuotteet.php?alakategoria=40). Uskoisin, että voisi olla myös kattotelineiden kohdalla sama tilanne.

larppa
02.06.2009, 13.58
Mistähän on viime aikoina saanut Thulea halvimmalla?

Viime suvena tuli kattoteline hankittua Mansesta. http://www.polarautovaruste.com/
Silloisten vertailujen perusteella oli minulle edullisin paikka.

geeza
02.06.2009, 14.21
Tänä suvena tuli nostettua koukkuun Thule RideOn 9502.
Kilpi tuli tilauksesta aika tasan viikossa.
Ainoa haaste oli käydä kaivamassa autosta valmistenumero, sitä kun kyseltiin hakemuksessa. 33 euroa tuli peltiläpyskän hinnaksi + kiinnitystarvikkeet joitakin senttejä.
Itse mallasin kilven paikalleen, porasin reiät ja iso aluslevy takapuolelle, kun tuo RideOnin paneeli on takaa kennomainen. Pultit ja nylock-mutterit viimeistelivät asennuksen. Jos oikein tarkasti lakia tutkii, niin kilven kiinnitysruuvithan pitäisi olla valkoiset. Ennen wanhaan ruuvin kannan päälle laitettiin valkea muovihattu, nykyään homma hoituu kokonaan valkealla nylonruuvilla. Päättelin että aika tiukassa saa pipo olla, jos tuota pultinkantojen väriä pitää alkaa märehtimään tienposkessa, ja käytin ihan perus kilopultteja.
Hyvin kulkevat fillarit mukana, vaikka kiinnitys ei kauhean vakuuttavalta tuntunut aluksi. Jos miinuksia hakee, niin tuo kallistustoiminto on aika lelumaisen oloinen (tosin itsellä tarve varsin harvassa) koukkuineen ja muovimuttereineen. Fillari on sopivan korkealla, joten tilannetta voi seurailla taustapeilistä. Sitten jos teline on tyhjänä, täytyy olla skarppina että muistaa telineen olevan perässä, kun ei näy mistään peilistä mitään.

via
02.06.2009, 19.12
Vintillä on tilaa viemässä Thule RideOn 9402. Siinä on vielä edellisen auton kilpi. Onpi Treella, kuutisenkymppiä.

Maht
04.06.2009, 09.09
Tänä suvena tuli nostettua koukkuun Thule RideOn 9502...

Jos oikein tarkasti lakia tutkii, niin kilven kiinnitysruuvithan pitäisi olla valkoiset. Ennen wanhaan ruuvin kannan päälle laitettiin valkea muovihattu, nykyään homma hoituu kokonaan valkealla nylonruuvilla. Päättelin että aika tiukassa saa pipo olla, jos tuota pultinkantojen väriä pitää alkaa märehtimään tienposkessa, ja käytin ihan perus kilopultteja.

Jep. Laki on laki... mutta ajattelin vetää riskillä ainakin näin aluksi. Käyttö on kuitenkin aika satunnaista. Thule 9104:n käyttäminen peittää osittain toisen takavalon; ts. valo näkyy ihan hyvin pyörän pinnojen välistä, eikä todellista syytä valopaneelille ole. Sakot tai huomautuksen siitä tietenkin saa, jos auton takana sattuu ajamaan joku erittäin virkaintoinen poliisimies vailla parempaa tekemistä.

Itseäänhän sitä tietty viime kädessä ostoksestaan syyttää, mutta ihmettelen kyllä näitä takaoveen tulevia telinevirityksiä. Siis, jos autossa ei ole vetokoukkua, ei mihinkään ylimääräiseen valopaneeliin saa sähköä. Tai saa, käy laitattamassa sähköt merkkiliikkeessä... mikä taas maksaa, ja herättää kysymyksen siitä, että miksi ei samalla vetokoukkua... ja miksi sitten ei samalla vetokoukkuun kiinnitettävää pyörätelinettä, jossa on kaikki valosysteemit valmiina. :cool: Älytöntä edes myydä jo itsestäänselvästi laittomiin virityksiin johtavaa takaluukkutelinettä.
//
Ois kai sittenkin pitänyt ostaa paremmat, Thulen-kattotelineet. Vanhat biltema kattotelineet vaan ovat osoittautuneet todella epäkäytännöllisiksi pidemmillä, ulkomaille suuntautuvilla autolomilla. Tiedättehän, lautat, matalat tunnelit/parkkihallit/porttikongit jne.

H. Moilanen
04.06.2009, 18.14
Tai saa, käy laitattamassa sähköt merkkiliikkeessä...

Olen kyllä ollut siinä uskossa, että villit korjaamotkin osaavat ja asentavat sähkösarjoja autoihin :eek:

Maht
04.06.2009, 21.26
Olen kyllä ollut siinä uskossa, että villit korjaamotkin osaavat ja asentavat sähkösarjoja autoihin :eek:

Suht. uusi auto; ohjekirjan perusteella valotsydeemi kuulemma niin konstikas, että pitäisi kuulemma todellakin käyttää merkkiliikettä. Vaikka ainahan ne manuaalit niin ohjeistavat. Tiedä häntä; ilmaista asennus tuskin on missään. :cool:

H. Moilanen
04.06.2009, 21.35
Suht. uusi auto; ohjekirjan perusteella valotsydeemi kuulemma niin konstikas, että pitäisi kuulemma todellakin käyttää merkkiliikettä. Vaikka ainahan ne manuaalit niin ohjeistavat. Tiedä häntä; ilmaista asennus tuskin on missään. :cool:
Ikävä tuottaa pettymys, mutta autoliikkeetkin asennuttavat uusiin autoihin vetokoukkuja villeillä korjaamoilla. Ulkoistamisvimma kun on vienyt monelta autoliikkeeltä oman korjaamon, yrittäjävetoista toimintaa nykyään sekin...

geeza
05.06.2009, 12.57
Lähtee lipeämään offtopicin puolelle; mutta tosiaan, joidenkin tuoreiden autojen väyläpohjainen sähköjärjestelmän ohjaus ja sen sisältämä virranvalvonta ei välttämättä suvaitse telineen/kärryn "lisätakavalojen" aiheuttamaa ylimääräistä kuormaa. Vaatii siis käynnin (yleensä) merkkiliikkeessä jossa ao. merkin huoltotesterillä konffataan koukun töpseli lisäksi sähköjärjestelmää.

Maht
05.06.2009, 15.47
Lähtee lipeämään offtopicin puolelle; mutta tosiaan, joidenkin tuoreiden autojen väyläpohjainen sähköjärjestelmän ohjaus ja sen sisältämä virranvalvonta ei välttämättä suvaitse telineen/kärryn "lisätakavalojen" aiheuttamaa ylimääräistä kuormaa. Vaatii siis käynnin (yleensä) merkkiliikkeessä jossa ao. merkin huoltotesterillä konffataan koukun töpseli lisäksi sähköjärjestelmää.

Aivan. Pitää lukea manuskaa uudelleen; ettei vaan juuri tästä ole kyse.
///
Toisaalta mikään ei muuta sitä tosiasiaa, että kustannuksia ja vaivaa tulee loppuen lopuksi liikaa. Jos sakot/huomautus tulee, leikkaan vahingot ja jätän telineen käytön yhden pyörän kuljettamiseen hyvin lyhyillä siirtymillä.

Harmillista; takaluukkuun tuleva teline on helppo asentaa, pyörät saa vaivatta kyytiin ja tukevasti. :(

StePe
05.06.2009, 16.25
Harmillista; takaluukkuun tuleva teline on helppo asentaa, pyörät saa vaivatta kyytiin ja tukevasti. :(Juuri siitä syystä tuli aikanaan hommattua Thulen 9105. Siinä fillareiden kiinnitys on muutenkin parempi kuin malleissa, joissa fillari roikkuu vaakaputken varassa. Tuo 9105/9106 on sopiva, kun takavalot on normaalisti alhaalla, eikä sivupilareissa takaoven reunoilla. Kun samaan aikaan on boxi katolla, eivät fillarit nouse edes boxin yläpintaa korkeammalle.

Hjalmar
17.05.2011, 13.04
Moro

Tarttis saada takaluukkuun kiinnitettävä teline fillarille. Auton virkaa toimittaa Citroen C3 -07.

Thulen sivut suosittelevat:

ClipOn 9103 http://www.thule.com/fi-FI/FI/Products/BikeCarriers/RearDoor/Thule%20ClipOn%209103.aspx

tai ClipOn High 9105 http://www.thule.com/fi-FI/FI/Products/BikeCarriers/RearDoor/Thule%20ClipOn%20High%209105.aspx

Kuinka hyvin näihin malleihin saa kiinni täpärin (Cube AMS 125)? 9105 varmasti onnistuu hyvin, mutta entäs 9103? Thulen sivuilla ei kovin kattavasti esitelty kiinnitys mahdollisuuksia.

Muitakin merkkejä saa ehdottaa. Saris:n sivuilta ei löytynyt Citroen yhteensopivuutta.

drop
17.05.2011, 14.22
Ilmeisesti Euroclassic G6 on ainut Thulen vetokoukkuun kiinnitettävä laite jonka saa laajennettua neljään pyörään?

Miqu
17.05.2011, 14.54
Tarttis saada takaluukkuun kiinnitettävä teline fillarille. Auton virkaa toimittaa Citroen C3 -07.

Tämä Thulen BackPak teline on livenä todettuna ollut ihan vakuuttava. Pyörä lasketaan tuollaiseen kourupalkkiin ja vaakaputkesta kiinnitys. Mielestäni parempi kuin pelkkä vaakaputkesta roikkuminen. Citikkaan sopimisesta en sano mitään kun ei ole tietoa.

http://www.thule.com/fi-FI/FI/Products/BikeCarriers/RearDoor/Thule%20BackPac%20973.aspx

Plussaa ettei peitä takavaloja ja kilpeä, sekä tuo fillarin kiinnitystapa.
Pieni miinus että fillari tulee aika korkealle, lisää ilmanvastusta, jonka yli 80Km/h vauhdissa huomaa.

fsol77m
17.05.2011, 18.52
Ilmeisesti Euroclassic G6 on ainut Thulen vetokoukkuun kiinnitettävä laite jonka saa laajennettua neljään pyörään?

taitaa myös tulla kg raja vastaan sillä vaikka saisit 4 fillaria kiinni niin max vetokoukulle tuleva paino saa käsittääkseni olla vain 50kg (teline mukaanlaskettuna).
edit. raja olikin 75kg

H. Moilanen
17.05.2011, 19.06
taitaa myös tulla kg raja vastaan sillä vaikka saisit 4 fillaria kiinni niin max vetokoukulle tuleva paino saa käsittääkseni olla vain 50kg (teline mukaanlaskettuna).
Aisapaino saa olla maksimissaan 75kg, ellei vetokoukun valmistaja rajaa painoa pienemmäksi.

drop
17.05.2011, 20.06
Mulla on volkkarin tehtaalta tullu koukku, ei kyllä aavistustakaan mitä kestää. Oma pyörä painaa sen 15kg, vaimolla alle 10 ja lapsilla varmaan vielä vähemmän.

Konisti
18.05.2011, 21.10
Näyttää siltä että päädyn tuohon Thulen Prorideen (591). Täytyy varmistaa vaan että sillä voi kusata Trekin täpäriä jonka runko taitaa olla jotain 50mm ja tuon Fiikuksen cyclocross jotain 45 mm. Sitten pitää vielä tutkia mahtuuko kajakki myös katolle...

fsol77m
18.05.2011, 22.12

thulen easybase alustan voisi saada neljälle pyörälle. en ole kuitenkaan aivan varma asiasta. (kolme saa varmasti, ehkä neljännenkin ?)
base:han on pelkkä koukkukiinnitteinen "levy" johon sitten vain kiinnitetään sitä varten suunnitellut osaset paikalleen sen mukaan millaista tavaraa haluaa kuljettaa.
http://www.polarautovaruste.com/shop/images/949_p_0805_83f.jpg
http://www.polarautovaruste.com/shop/product_details.php?p=774

ja tuossa kiinnikesarja easybase alustalle fillareita varten
http://www.polarautovaruste.com/shop/product_details.php?p=802

NoNo
25.05.2011, 13.46
Mielenkiintoista tietoa. En ole aiemmin huomannut näitä testatun.

http://yle.fi/uutiset/ulkomaat/2011/05/saksalaistesti_pyorankuljetustelineet_pettivat_hir vitestissa_2619561.html

kerpo
26.05.2011, 15.33
TREK Equinox (http://t0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcQCJSKar8S8TabhidWjFLNM-wpjIpXYOsQWLcEIXc3H6mp92iY2Jg) pyörä pitäisi saada katolle kiinnitettyä, mutta noista telineistä ei ole minkäänlaista kokemusta. Onkohan tuo TH532 pätevä teline? Ja saako sen edes tuollaisen muotoiselle vinoputkelle? Nyt nimittäin olisi tarjouksessa: http://www.varaosamaailma.fi/tarjoukset/

Vai kannattaisiko katsella mieluummin etuhaarukasta kiinnitettäviä telineitä? Onko ne yleisesti ottaen tukevampia?

NoNo
27.05.2011, 14.15
Mulla on ProRide 591 sekä Thulen sellainen etuhaarukasta kiinnitettävä malli ja molemmat on ok. Etuhaarukasta tuetun etu on ettei etupyörä väpätä tuulessa, tuokin lienee enempi kosmeettinen haitta. Tuosta TH:sta jota Varaosamaailma tarjoaa ei ole kokemusta.

MacEst
03.06.2011, 21.10
Tässä ketjussa on useampia positiivisia kommentteja Thule ProRide 591 autotelineestä. Olisi itselläni ajatuksissa tilata saksasta (http://www.autoteilemann.de/thule-proride-591.html) teline sekä sovitinsarja taakkatelineille. Varsin edullinen hinta 591:lle....69,90€ + pk. Jos tilattaisiin kimppaan niin pystyisimme jakamaan postituskulut pienempään erään (Arvio yht. 22€). Ja tietenkin jos samasta kaupasta on jotain muuta tilattavaa niin tietenkin sitäkin saa tilattua samalla tilauksella.

Odottelen mahdollisia mukaan tulioita sunnuntaihin puoleen yöhön saakka. Mukaan tulioilta ennakkomaksu tilille jonka jälkeen tilaus menemään.

Oma sijainti Helsinki, kysymykset/lisätiedot yksityisviestinä

Ohiampuja
12.06.2011, 09.47
Onko tietoa 15 mm etuakseli-kiinnitteisistä kattotelineistä?

Tässä Thulen 561:ssä mainitaan sovittimet 20 mm akselille, mutta olisiko tuosta helppo modata versio 15 milliselle? Jos ne sovittimet ovat irtonaisia holkkeja, niin sitten voisi sorvata omat 15 mm holkit...

http://www.thule.com/fi-FI/FI/Products/BikeCarriers/RoofCarriers/Thule%20OutRide%20561.aspx

IncBuff
12.06.2011, 10.17
Thule 561-1 näyttää olevan adapteri 15mm akselille, jos ei halua itse säätää. Näyttää kyllä irtoholkeilta nuo. Selvisi tuosta videosta tuolla Thulen sivuilla. Itse taidan tuon OutRiden hommata kun silloin tällöin on tarve kahta pyörää kuskata. Toinen menee konttiin nätisti, mutta kahden sinne sovittaminen ei ole kivaa.

Janetski
04.07.2011, 11.01
Tuo Thule Outride on minullakin suunnitelmissa, mutta osaisiko joku heittää vinkkiä, mistä niitä kannattaisi kysellä Jyväskylässä? Iski tässä lomareisulla tarve heittää pyörä kuljetukseen auton ulkopuolelle, kun sisätilat näyttääkin käyvän vähiin... :)

sakuvaan
04.07.2011, 13.18
Aisapaino saa olla maksimissaan 75kg, ellei vetokoukun valmistaja rajaa painoa pienemmäksi.

Häh? Mulla on hitchiin lyöty aisapainoksi muistaakseni 250kg.. pitää tarkistaa.

lefa42
04.07.2011, 13.33
Multa löytyisi kattotelineisiin kiinnitettävät telineet 2kpl, elikäs kahdelle pyörälle, tai yksittäin vaikka boksin viereen. Eivät olleet itsellä käytössä, tulivat farkkuaudin mukana, ja jäivät varastoon asumaan. Vanhat, merkkiä en tiedä, kuvan voin lähettää, jos joku olisi kiinnostunut noista.

BONK
04.07.2011, 16.10
Suksiboksi katolla ja rinnalla Thulen Proride 591, johon kiinnitettynä Spessun 29" Epic ajeltiin viime viikolla 1.600 kilometriä. Pyörän kiinnitys/irrotus on todella nopeaa, eikä normaaleissa maantienopeuksissa < 120 km/h ollut mitään ongelmia. Erinomaisen fiksu laite, suosittelen.

Speedgoat
16.07.2011, 15.17
Onko kenelläkään mitään kokemusperäistä tietoa eroista Thulen Backpack ja Clipon high mallien välillä? Tarkoitus olisi saada teline, joka on nopea laittaa paikalleen ja ottaa pois ja joka mielellään saisi mennä aika pieneen nippuun. Noin kuvista katsellen molemmat vaikuttavat yhtä helpoilta/vaikeilta.

Aapi
29.07.2011, 18.20
Onko tosiaan niin, että katolla ei hiilarirunkoista pyörää pidä kuljettaa?

Mulla on Thulen (enmuistamallia) kattoteline, jossa pyörä tulee kiinni yhdestä kohtaa runkoa + renkaiden yli remmit. Vanhaa Gianttia olen onnellisesti/huolettomasti tuolla kuljettanut pitempiäkin matkoja, mutta nyt rupesin arpomaan, uskallanko uutta hiilarirunkoista Wilieriä katolle ollenkaan asentaa? :o

Kokemuksia?

Hauli
29.07.2011, 20.58
Ei pitäis mun mielestä olla mitään estettä, ainakin ammattilaistalleilla on huoltoautojen katot täynnä kuitua. Ja vetokoukkuun kiinnitettävässä telineessä pyörä ottaa helpommin osumia tienpinnasta lentävistä kivistä, joskus hiekkatielle telineen kanssa eksyneenä...

Aapi
29.07.2011, 21.19
Ei pitäis mun mielestä olla mitään estettä, ainakin ammattilaistalleilla on huoltoautojen katot täynnä kuitua. Ja vetokoukkuun kiinnitettävässä telineessä pyörä ottaa helpommin osumia tienpinnasta lentävistä kivistä, joskus hiekkatielle telineen kanssa eksyneenä...

Pikainen googletus löysi varoituksia, että hiilikuitu ei kestä sitä, että vääntö kohdistuu siihen yhteen ainoaan kohtaan (josta pyörä kiinni). Toisaalta tosiaan ammattilaistallien touhuista, vaikka TdF-meiningeistä, voinee päätellä, että ainakin jos ei kauheasti yli kahdeksaakymppiä kaahaile, niin homman luulisi olevan ok?

Mielellään tietty kuulisin vielä jonkun onnellisista omakohtaisista kokemuksista aiheesta, ennenkuin uuden silmäteräni katolle nakkaan.. :)

Iletys
29.07.2011, 22.31
Mulla on hiilaripyörä katolla sellaisessa etuhaarukasta kiinnitettävässä telineessä. Vaihdoin sellaiseen kun kuulin noita pelotteita rungosta kiinnitettävistä malleista. Kyllä sillä 130km/h vauhdissa pyörä ehjänä pysyy.

marco1
29.07.2011, 22.41
Mulla on volkkarin tehtaalta tullu koukku, ei kyllä aavistustakaan mitä kestää. Oma pyörä painaa sen 15kg, vaimolla alle 10 ja lapsilla varmaan vielä vähemmän.
Eihän noissa mikään kestävyys tule vastaan vaan se että ajo-ominaisuudet muuttuvat (pikkuautoissa) isoilla aisapainoilla sen verran että ajamisesta tulee yllättävän huteraa. On tullut huomattua että 1600 -kiloisessa perheautossa 3 pyörää vetokoukussa tuntuu ajaessa enemmän kuin +120 kiloa betonilaattoja auton keskellä.

proileri
02.08.2012, 22.55
Hmm, olen miettinyt että löytäisinköhän jostain koukutonta perätelinettä, eli semmoista remmipatenttia, mutta versiona missä ylimmät remmit tulisivat luukun ylärakoon vaakatason suuntaisesti tai jopa ylempää alemmas laskeutuen? Syynä tähän muovinen takaspoileri takaluukussa, jonka alta ei pysty remmejä vetämään, enkä usko sen kestävän remmien puristusta. Toinen mahdollisuus olisi tietty kikkailla ne yläremmit ylänurkista..

Nyt kun katson Bilteman telinettä - http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/Kuormaaminen-ja-hinaaminen/Kattoteline/Polkupyorateline-34293/ - niin siinä voisi saada nostettua tuota härpäkettä tarpeeksi ylös, tuossahan yläremmit ovat melekeen vaakatasossa jo. Tietääkös kukaan tuleeko moisesta probleemia?

Kumitarzan
31.10.2012, 23.26
Nyt kun katson Bilteman telinettä - http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/Kuormaaminen-ja-hinaaminen/Kattoteline/Polkupyorateline-34293/ - niin siinä voisi saada nostettua tuota härpäkettä tarpeeksi ylös, tuossahan yläremmit ovat melekeen vaakatasossa jo. Tietääkös kukaan tuleeko moisesta probleemia?

Onko tuosta Bilteman telineestä kokemuksia, kannattaako hankkia kuljettamaan kahta pyörää satunnaisille lenkkireissuille? Itsellä ei ole autoa, joten olisi kiva joskus laittaa fillarit jonkun kaverin auton kyytiin ja katsella polkuja hieman kauempaakin. Ei siis tarvitse kuljettaa toiselle puolelle Suomea, 50-100km olisi jo ihan riittävästi. Vai kannattaako suosiolla sijoittaa johonkin kalliimpaan/parempaan telineeseen? Käyttö on satunnaista eikä itselle ole autoa tulossa tulevaisuudessakaan, joten ei kovin paljoa viitsisi investoida, mutta kuitenkin pitäisi olla sellainen ettei ainakaan vaaratilanteita pääsisi sattumaan.

JouMar
01.11.2012, 00.50
Onko tuosta Bilteman telineestä kokemuksia, kannattaako hankkia kuljettamaan kahta pyörää satunnaisille lenkkireissuille? Itsellä ei ole autoa, joten olisi kiva joskus laittaa fillarit jonkun kaverin auton kyytiin ja katsella polkuja hieman kauempaakin. Ei siis tarvitse kuljettaa toiselle puolelle Suomea, 50-100km olisi jo ihan riittävästi. Vai kannattaako suosiolla sijoittaa johonkin kalliimpaan/parempaan telineeseen? Käyttö on satunnaista eikä itselle ole autoa tulossa tulevaisuudessakaan, joten ei kovin paljoa viitsisi investoida, mutta kuitenkin pitäisi olla sellainen ettei ainakaan vaaratilanteita pääsisi sattumaan.

Ei ole kokemusta kalliimmista telineistä, mutta Bilteman versio on toiminut hyvin. Parhaimmillaan olen kuskannut kolmea pyörää ongelmitta. Saletisti hintansa väärti vehje.

Markku Lehikoinen
01.11.2012, 20.47
Onko tuosta Bilteman telineestä kokemuksia,
Olen kuskannut tuolla kahta täpäriä pitkinpoikin Suomea. Aina ovat tulleet perille samaan aikaan auton kanssa.
Joitain varaumia kuitenkin:
-Pyörien lastaamisessa ja remmien pujottelussa on vaivaa. Jos tavaratila on tyhjä käy näppärämmin, jos irrottaa
kiekot ja tunkee pyörät autoon (pieni punainen Suzuki wagon R).
-Pyörien asettelu on tarkkaa, aina tuntuu joku törröttävä tangon pää tai lokasuoja olevan tiellä. Kolmea pyörää en
edes yrittäisi.
-Pyörät eivät oikein asetu vaahtokumipehmusteisiin, kannattaa varata jotain lisäfylliä, etteivät kolhiinnu kannattimeen tai toisiinsa.
-Hiukan tuossa on sellaista viritelmän makua, mielenrauhaani pilaa pieni jännitys. Arvotavara roikkuu muutaman ompeleen varassa.

Markku Lehikoinen

FoMoCo
23.04.2013, 11.22
Onko kellään kokemuksia Thulen Slidebar telineistä?
Youtube videoissa näyttää kun ne päälliputket olisi todella löysät ja koko kuorma heiluu.

Olli207
27.04.2013, 17.44
Pitäis telinettä keksiä Touranin katolle ja pyöriähän on sitten monenlaista: Cube agree gtc, ams comp ja rouvan univega, mutta pahimman ongelman aiheuttaa juniorin specialized hotrock 20 https://encrypted-tbn1.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcSIGC9avmItB0gT1sn01NOXWnV8YNKzC abWNAJBpT1oj-Y6QHvwhw

Thulen sivuilta ei turhia infoja heru sopivista malleista ja Tampereella tuntuu liikkeissä olevan yhtä suuri tietämys, kuin katalogeilla.
Eli onko jollain faktaa lyödä pöytään sopivasta telineestä, tai jos jollain sattuu olemaan hukattavana noita telineitä niin sitä parempi

Keskiäkäinen lohjalainen
27.04.2013, 21.08
Pitäis telinettä keksiä Touranin katolle ja pyöriähän on sitten monenlaista: Cube agree gtc, ams comp ja rouvan univega, mutta pahimman ongelman aiheuttaa juniorin specialized hotrock 20 https://encrypted-tbn1.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcSIGC9avmItB0gT1sn01NOXWnV8YNKzC abWNAJBpT1oj-Y6QHvwhw

Thulen sivuilta ei turhia infoja heru sopivista malleista ja Tampereella tuntuu liikkeissä olevan yhtä suuri tietämys, kuin katalogeilla.
Eli onko jollain faktaa lyödä pöytään sopivasta telineestä, tai jos jollain sattuu olemaan hukattavana noita telineitä niin sitä parempi

Mulla on Touranin katolla tällaiset:

http://www.autoteile-immler.com/FAHRRADTR%C3%84GER-Fahrradhalter-Dach-SPAR-SET-mit-3-Fahrradhaltern-ATERA-082220-GIRO-AF-Fahrradhalter---SPAR-SET-3-Stueck/a3536617_u161_z274168f8-c692-455b-96e1-b135900a6543/

Aika pätevät. Lisäksi tarvitset tietysti taakkatelineen. Ateralla on Touranin kaiteisiin sopiva alumiiniprofiilimalli.

http://www.autoteile-immler.com/DACHTR%C3%84GER-VOLKSWAGEN-Touran--5-T-MPV--Bj--03-06--07-----mit-Dachreling-ATERA-ASR-Relingtraeger-SIGNO-043237-137cm-Alu/a2028688_u161_z274168f8-c692-455b-96e1-b135900a6543/

SSGT-92
28.04.2013, 13.25
Itellä sama epäselvyys,et mikä teline olis täpärille käypänen,parisen vuotta sitten.Paikallises liikkees kävin telineit kattoos ja samalla sit kysyin,et passaako tulla pyörää sovittamaan telineisiin.Sopiva teline löytyi,ja kaupat saatin tehtyä.Alunperin ajateltu teline vaihtui edullisempaan,joten ostinkin 2 kpl.Ny kulkee tarvittaessa molempien pyörät katolla.Täpärist kyl joutuu tiputtamaan paineet pois,mut se ei oo iso vaiva kuitenkaan.

Olli207
29.04.2013, 19.41
Nyt tuli sitten paikallisessa tulpanhattu kaupassa käytyä juniorin pyörän kera. Kyllä se jätkän spessu kiinnitty tukevasti thulen freeride telineeseen, eli kaiketi noita pitää käydä hakemassa 3kpl sitten. Kyllähän nostokorkeutta tulee, mut eipä persjalkanen asialle mitään voi.

p bonk
06.05.2013, 23.43

Ääni tälle. Laajennusosa on vielä testaamatta, mutta kolmella pyörällä kokeiltuna erinomainen. Tukeva, kippi riittää farkun takaluukulle (VW Passat) ja paksupyörä sopii kyytiin (tosin vain toisen renkaan saa alkup. remmillä kiinni. Passatin aisapaino saa olla 90 kiloa ja se riittää telineelle ja neljälle fillarille (25 + telineen max. 60).

ketti
07.05.2013, 10.34
Toiseen fillarinkuljetusketjuun kirjoitinkin jo tämän, tulkoon tännekin. (Eihän kukaan näitä molempia ketjuja haulla löydä myöhemmin kuljetustarpeen ja telinehankintahalun yllättäessä!)

Joskus muinoin minulla oli peräkoukkuun kiinnitettävä teline, nyt kaksi kattotelineisiin kiinnitettävää Thule Proride runkokiinnitteistä mallia.

Peräkoukkutelineelle jyrkkä EI, sellaista ei enää ikinä minulle! Perustelen käyttökokemuksillani, peräkoukussa on:

- jatkuva oman auton paskavana kosteallakin tiellä. Siis edellistalven suolahiekan jämät tasaisesti pyörien joka ikisessä paikassa, jos tie sattuu olemaan edes kostea.
- este pääsylle tavaratilaan (takakonttiin), ainakin minun autossani.

Katolla:

-oman auton nostama kostean tien usva ei yllä. Rekkojen kuravanaa välttääksesi opit myös ohittamaan rekat oikeaoppisesti (ei audimies/lippalakkiteinibemarityyliin peräpuskurissa paskassa roikkuen maksimikiihtyvyydellä, vaan kaukaa ennakointia ja nopeuseroa hyväksikäyttäen)
- mieluummin puhtaassa pyörässä muutama kuiva hyönteinen otsapinnoissa kynnellä irtirapsautettavana, kuin kaikki peräkoukkutelineen haitat.

p bonk
07.05.2013, 11.27
Minulla ei ole ollut pyörien likaantuminen koukkulavetilla ongelma. Kura-aikaan kyydissä on useimmiten maastopyöriä ja ne nyt pitää joka tapauksessa pestä. Maantiepyörät nostan ehkä herkemmin katolle. Koukkutelineen etu on se, ettei ajoneuvon korkeus nouse, mistä on etunsa. Ja fillarit on kevyemmpi nostaa sille lavetille katon sijaan. Kun koko orkesteri lähtee liikkeelle, on pyöriä mukana 6 tai 7. Kolme katollle, neljä taakse. Ja takaluukkuun pääsee, kun tuon nykyisen lavetin kippi on helppo käyttää ja kaatuu tarpeeksi taakse.

Nappulakenka
07.05.2013, 14.31
Meillä pyörät kulkee kätevästi katolla ja telineinä toimii ProRide 591. Viime kesänä omalle ProRide -telineelle kertyi reilu 2000 kilsaa pitkin Suomea. Kokemukset olivat sen verran positiiviset, että jouluna hankittiin toinen emännän maastopyörälle. Thulen koukkulavetit tarjoa hyvän vaihtoehdon ja ovat varmasti käytännöllisempiä kuin ne ihan perus koukkutelineet. Valitettavasti nämä kuitenkin rajoittavat liikkumista ja puuhastelua auton takana. Kattoteline on vain todella helppokäyttöinen ja reissun päällä auton löytää helposti isoltakin parkkipaikalta :D Olettaen tietenkin, että ne pyörät ovat vielä siellä katolla kun palaa autolle..

Mitäs päästäänkin kysymykseen. Onko teillä tapana lukita pyörät telineisiin jos auton joutuu jättämään vartioimatta pidemmäksi aikaa?

lansive
07.05.2013, 15.45
Mitäs päästäänkin kysymykseen. Onko teillä tapana lukita pyörät telineisiin jos auton joutuu jättämään vartioimatta pidemmäksi aikaa?

Ei. Ne on tapana lukita aina jos joutuu poistumaan auton vierestä. Pidemmille matkoille laitan pyörän vaijerilla ja Abloy-lukolla telineeseen kiinni niin ei tarvitse pysähdyksillä miettiä muistaako lukita. Teline siis peräkuokkuun kiinnittyvä Thule. Kattotelineiden kanssa ei yleensä voi pitää vaijeria kokoa ajan paikallaan kun se joka tapauksessa jossakin vaiheessa alkaa koputella kattoa.

p bonk
07.05.2013, 15.50
Lukitsen. Noissa kaikissa meidän Thuleissa on lukot ja katolla olevissa on kaikissa sama avain. Lukitseminen samalla estää kiristysruuvien löystymisen auki tärinän vuoksi.

Nappulakenka
07.05.2013, 20.21
Thulen omat lukot on kyllä käytössä, mutta kyllä sen pyörän siitä irti saa ja lähinnä ajettelin, että olisiko sellainen paksumpi vaijerilukko hyvä. Matkan jatkuessa se tulee kuitenkin ottaa pois, ettei lansiven skenaario pääse toteutumaan.

Nufan
07.05.2013, 20.41
Noiden thulen lukkojen varaan en luottaisi yhtään.

Edit: poistin tästä yhden hätäpäissäni tehdyn huomion lukoista. Ei siis pitänyt paikkansa, kun tutkin asiaa tarkemmin.

p bonk
07.05.2013, 22.15
^ No ne nyt riittävät satunnaiseen lyhytaikaiseen säilytykseen. Pidemmäksi aikaa varmaan tarvitaan lisälukko. Mutta kaikkihan ne rikki saa, jos on tarpeeksi aikaa ja suojainen paikka.

van damme
25.06.2013, 19.45
Thulen 591 auki 8 sekunnissa: http://www.youtube.com/watch?v=0Yu4vEsD9WA

Itse olen myös katsellut telineitä joissa voisi kuljetella huletta myös hiilikuitua ja mihin sopisi mikä tahansa normaali pyörä. 591 ja 561 näyttää arvostelujen perusteella olevan parhaita vaihtoehtoja tuossa 100€ hintaluokassa ja BD:stä 591:stä saa 80€:llä. Tämän kyselyn mukaan 591 olisi ylivoimaisesti parempi vaihtoehto: http://www.rotorburn.com/forums/showthread.php?198096-Bike-carriers-Thule-561-or-591

Liivi
26.06.2013, 18.04
Jos päädyt ProRide 591 tai FreeRide 532 hankintaan niin Opelilla on tarjouksessa molemmat
Kävin eilen hakemassa itselleni ProRiden ja hyvältä vaikuttaa
Ei ollut ainakaan vantaan LänsiAutossa varastossa jotenka pari päivää kesti tulla ruotsista

http://www.opel.fi/content/dam/Opel/Europe/finland/nscwebsite/fi/11_Brochure_Library/Opel_kausitarjoukset_kesa_2013.pdf (http://www.opel.fi/content/dam/Opel/Europe/finland/nscwebsite/fi/11_Brochure_Library/Opel_kausitarjoukset_kesa_2013.pdf)

Sariis
07.07.2013, 17.25
Löytyisikö suosituksia, kumpi olisi käytännöllisempi: katolle asennettava vai tavaratilan oveen kiinnitettävä fillarin kuljetusteline? Käyttäjänä nainen, tarve saada kyytiin kaksi fillaria, vetokoukkua ei ole, muistaakseni varastosta pitäisi löytyä jotkin taakkatelineet. Autona on Toyota Corolla (aikaan ennen Aurista) HB ja tähän asti (ja osittain jatkossakin) olen pakannut fillarit kätevästi laajennettuun tavaratilaan :) Välillä pitäisi saada reissulle mahdutettua mukaan muutakin tavaraa ja fillarit joutunevat hetkellisesti väistymään sisätiloista. Näitä ketjuja olen lueskellut, mutta tuntuu kaikissa kuljetusmuodoissa olevan ongelmia...Thulen valintaoppaan mukaan sekä katolle asennettavia että oveen kiinnitettäviä malleja pitäisi löytyi tuohonkin autoon. Lähinnä kiinnostaa miten helposti naiselta onnistuu tuo katolle fillareiden laitto tai miten helppo teknisesti täysin tumpelon ihmisen on asentaa tuo tavaratilan oveen laitettava malli.

SasBy
21.08.2015, 11.02
Herätellääs tätä keskustelua uudelleen.. Kertokaas hiilarikonkarit, onko kuitupyörää(maasturia) turvallista kuljettaa peräkoukkutelineessä? Joku kerran varoitteli että sinkoavat kivet voisivat tehdä pyörälle harmia, mutta tuleehan niitä kiveniskuja ajossakin?

pturunen
21.08.2015, 11.11
Viime aikoina olen kuljettaut hiilaritäpäriä Thulen vetokoukkutelineissä ilman ongelmia. Nyt käytössä on sellainen lavateline, jossa on renkaille paikat. Laitan satulatolpan ja ohjaintangon väliin lisäosaputken, johon telineen "koura" kiinnitetään. Toimii hyvin, mutta on ahdas jos toista pyörää laittaa samaan telineeseen (tuo on kaksipaikkainen). Periaatteessa pyörä on auton takana suojassa lentäviltä kiviltä eli en usko olevan ongelma. Voithan aina virittää jonkun suojapussin, jos on epäily asiasta.

SasBy
21.08.2015, 12.09
Kiitos, tämän halusinkin kuulla. Itseltä löytyy thulen rideon johon täpäri jos toinenkin menee kyllä nätisti. Olen sillä alutäpäriä kuljetellutkin vaikka kuinka, mutta piti nyt kysyä varmuuden vuoksi kun tuohon kuituun siirryin :)

Landy
28.04.2016, 09.47
Pitäisi saada vetokoukkuun tuleva teline, johon mahtuisi kolme Fatbikea. Thulen uuteen VeloSpace telineeseen sopii vain kaksi, eikä lisäpalikkaa kolmannelle ole saatavana. VeloCompact telineeseen yritin sovitella mutta pyörien välinen etäisyys aivan liian pieni (19cm).

Ateran Strada E-bike M telineessä olisi tarpeeksi isot välin ja laajennettavissa kolmannelle mutta Ateraa ei saa Suomesta.

Landy
03.05.2016, 09.55
Itse itseäni kouluttaen.

Thulen EuroClassic G6 telineeseen ei sovi kahta Fatbikea vierekkäin.

Ronde79
16.06.2016, 13.39
Onkos kenelläkään kokemusta Thulen ja muiden (Biltema) kattotelineiden eroista? Tarvetta telineelle olisi aika-ajoin, ja harkinnassa olisi Thule Proride 591. Biltema myy kuitenkin samantapaista härpäkettä huomattavasti edullisempaan hintaan: http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/Kuormaaminen-ja-hinaaminen/Kattoteline/Polkupyorateline-2000030017/

Onkos noilla kuinka suuret erot käytännössä (käytettävyys, luotettavuus yms.)? Ainakaan toistaiseksi tarvetta ei ole kuljetella kuin yhtä alurunkoista maantiepyörää kerrallaan.

eagle
16.06.2016, 21.48
^ Ainakin Thulen telineen saa huomattavasti helpommin ja nopeammin katolle kiinni.

Mohkku
16.06.2016, 23.52
Tämän testin jälkeen valitsin Thulen Proride 591:n ja tyytyväinen olen ollut. Vahvasti epäilen, että Bilteman telineessä ei pyörä pysy paikoillaan tiukassa tilanteessa, enkä tuollaista riskiä olisi valmis ottamaan muutaman kympin takia.
https://www.adac.de/infotestrat/tests/autozubehoer-technik/fahrradtraeger_2011/default.aspx?quer=fahrradtraeger

591:n tilalle näyttää tulleen 598. Ehkä osuin oikeaan saumaan, kun maksoin telineistäni 85 €/kpl. Nopea googlettaminen kertoo, että XXL myy tällä hetkellä kahden paketissa 591:stä hintaan 149 €. Kolmaskin mahtuisi auton katolle, mutta ei neljää, joten 598:n hinta 119 €/kpl on aika kova. Kolmen telineen tarvitsijan kannattaa kysellä, josko joku haluaisi yhden telineen, niin voi ostaa kaksi twinpackiä.
https://www.xxl.fi/pyoraily/pyorailyvarusteet-ja-tarvikkeet/kuljettaminen/kuljetustelineet-autoon/c/100818_4
(https://www.xxl.fi/pyoraily/pyorailyvarusteet-ja-tarvikkeet/kuljettaminen/kuljetustelineet-autoon/c/100818_4)
Thulen telineissä on lukot, mutta jokainen on sarjoitettu erikseen. Twinpackista en ole varma. Thule myy kuitenkin lukkoja yhden avaimen sarjalle, jolla 2-3 telineen käyttömukavuus paranee huomattavasti.

Ronde79
17.06.2016, 09.41
Joo tuo 591 twin-pack hieman kiehtoisi, mutta kun itsellä ei ole tarvetta kuin yhdelle, niin pitäisi yrittää löytää joku kaveriksi kimppaan... 75€ tuollaisesta ei kovin pahalta tunnu... Pitää vaan sitten pyörätelineen lukko sarjoittaa samalle avaimelle kuin mitä nuo kattotelineet ovat.

Oishan tuolla sitten vielä tuo Freeride 532. Sen mitä nettiä selailin, niin ainut huono puoli verrattuna 591:een on vaikeus käyttää yhtäaikaa boksin kanssa ja vissiin hivenen hankalampi ja hitaampi pyörän kiinnitys.

Blackborow
17.06.2016, 09.51
Onkos kenelläkään kokemusta Thulen ja muiden (Biltema) kattotelineiden eroista? Tarvetta telineelle olisi aika-ajoin, ja harkinnassa olisi Thule Proride 591. Biltema myy kuitenkin samantapaista härpäkettä huomattavasti edullisempaan hintaan: http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/Kuormaaminen-ja-hinaaminen/Kattoteline/Polkupyorateline-2000030017/

Onkos noilla kuinka suuret erot käytännössä (käytettävyys, luotettavuus yms.)? Ainakaan toistaiseksi tarvetta ei ole kuljetella kuin yhtä alurunkoista maantiepyörää kerrallaan.Kyllä mä nyt vähintää Freerideen panostaisin Bilteman sijaan https://www.xxl.fi/thule-freeride-532-pyorateline/p/1037870_1_style

Tuollaiset Freeridet kulki pari kesää katolla ja kyllä niissä pyörät pysyi. Siirryin autonvaihdon myötä koukkutelineeseen, mutta kattoteline tuntuu kätevämmältä varsinkin maastovehkeiden kanssa. Kaverilla on Proride ja sen käytettävyys vaan on parempi varsinkin jos korkeampi auto kun voi kiristää telineen tasalta eikä tarvitse kurotella.

Itselläni 598 odottaa tuolla varastossa, että uuteen autoon tulee kattotelineet Saksasta. Vajaa 90e oli XXL:n tarjouksessa eli ei paha. Fatbike-adapterin kun saisi vielä jostain, mutta ne on tällä hetkellä maahantuojaltakin loppu.

marco1
17.06.2016, 09.52
Thulen telineissä on lukot, mutta jokainen on sarjoitettu erikseen. Twinpackista en ole varma. Thule myy kuitenkin lukkoja yhden avaimen sarjalle, jolla 2-3 telineen käyttömukavuus paranee huomattavasti.
Ei niitä avaimia nyt hirveän montaa sarjaa ole, omat telineet on ostettu yli vuoden välein eri ketjujen liikkeistä ja avaimet ovat samanlaiset.

timpe
17.06.2016, 10.38
^ei mulla kyllä sama avain käy jokaiseen lukkoon ilman sarjoituskittiä, millä saa yhdellä ja samalla avaimella auki kaikki lukot.
Lukkojahan on yleensä kaksi per kuljetusteline ja lisäksi vielä mahdolliset taakkatelineen lukot, eli kannattaa heti ostaa sellainen mistä riittää lukkorunkoja joka lähtöön
ja löytyy laajennusvaraa tarvittaessa. Itse ostin sen 12-packin ja niistä lukkorungoista on nyt kahdeksan käytössä (kolme pyöränkuljetustelinettä ja taakkateline)

Pumppu
06.07.2016, 13.07
Pitäs saaha maastopyörä kuskattua mökille (250km) ja satunnaiseen muuhunki kuletukseen. Katolle aattelin telineen asentaa. Onko kokemusta tälläsestä http://m.motonet.fi/fi/tuote/461510/Mont-Blanc-polkupyorateline-RoofSpin-katolle

Lähetetty minun D5503 laitteesta Tapatalkilla

cobbo
06.07.2016, 16.22
Tuli hankittua Thulen Freeride satunnaiseen kuljetukseen. Vaikuttaa parin kuskauskerran perusteella jämäkältä, eikä tarvi irroitella renkaita sisälle tilaa viemään ja sotkemaan (vrt. Proride), kun mökkireissuilla auto on jo valmiiksi täynnä. Heiveröisempi/lyhyempi kuski ja painava pyörä voi olla sellainen kombo että fillari ei kattotelineisiin ilman riskiä nouse. Käytännössä pitää ottaa ote etuhaarukasta ja rungosta jostain keskiön läheltä, nostaa pyörä melkein suorille käsille sekä vielä tukea sitä yhdellä kädellä sen aikaa kun saa alhaalta nousevan lukitusvarren kiinni runkoon. Omassa asennuksessa ainakin pitää hieman hakea pyörän etu-takasuuntaista paikkaa jotta tukivarren saa käännettyä paikalleen ilman että se ottaa kiinni eturattaisiin, eli siinä on pieni riski että fillari lipsahtaa ja kaatuu auton katolle. Voi toki olla vain siitä kiinni että pitää hienosäätää renkaiden kiinnityskohtaa etu-takasuunnassa. Vaimo joka tapauksessa ilmoitti ettei aio edes yrittää asennusta, mikä voi olla viisasta.

Eipä mitään uutta edellisten kirjoituksiin, kunhan halusin ilmaista tyytyväisyyteni ko. telakkaan :)

edit: kysymys hieman asian sivusta: jos unohtaa kokonaan uusien taakkatankojen oston, niin saakohan Thulen karvahattutankoihin (suorakulmaisiin) mitään aero-etu/takareunaa vähentämään tuulen suhinaa? Telineitä ei viitsisi ihan joka rasauksesta irrotella ja kiinnitellä, mutta humina on ikävä muistutus kohonneesta polttoaineenkulutuksesta :)

leecher
10.07.2016, 12.14
Osaako kukaan sanoa käykö Thulen proride telineet Volvon kattotelineisiin? Ulkoisesti ovat kovasti samannäköiset?

Sent from my iPhone using Tapatalk

Blackborow
10.07.2016, 14.18
Onko niissä telineissä ura? Jos on niin mittaa se. Volvon originaalit telineet on erittäin todennäköisesti Thulen valmistamat ja jos ei ole ja siihen uraan löydy sovitinta niin pannalla sitten. Saa ne joka tapauksessa kiinni.

Pumppu
12.07.2016, 12.33
Tuli hommattua Thulen freeride maastosuton katolle, tällänen persjalkanen tarvi pikku korokkeen avuksi että sai pyörän nostettua katolle mut kohtuu nätisti onnistu kuitenki. Ja tukevasti pysy pyörä katolla matkat, 250km suuntasa. Myös vähän huonommallaki mettäautotiellä pysy ongelmitta kyyvissä. Tarvii vaan vaan vähän koroketta että yllän sen katolle nostaan. Mutta muutaman käyttökerran kokemuksella pystyy suositteleen ja hinnalle (65€) tuli kyllä vastinetta..

Lähetetty minun D5503 laitteesta Tapatalkilla

timpe
12.07.2016, 16.11
Itsellä sama havainto. Todella vaikea saada pyörä korkean tila-auton (vw sharan) katolle ilman apukoroketta, vaikka en lyhyt olekaan (182cm). Haarukkakiinnitteinen paljon helpompi siinä suhteessa.

Lates
15.07.2016, 21.48
Vähän asiaa kattotelineistä. Nykyiset neliöputket ulisee melkolailla katolla. Väheneekö ulina merkittävästi ostamalla jotkut ovaalin muotoiset tms. kattotelineet?

latuman
18.07.2016, 19.35
Thulella on ihan törkeä toi valikoima. Mistä mä tiedän mitä mä haluan? Ripustettava vai lastattava? Miksi? Kaksi kappaletta maastopyöriä pitäisi saada kuljetettua.

https://www.xxl.fi/thule-hang-on-972-pyorateline/p/1037868_1_style <-- Tuossa kohtaa kyllä hinta ainakin minun oikeuskäsityksen. Mites noi valot, mitä laki sanoo niiden näkyvyydestä? Emmäny semmoseen halu sijottaa

RadonJussi
01.12.2016, 21.59
Tuli värkkäiltyä kesällä tämmönen teline läskin kuljetukseen. Tosi helppo kiinnittää etuhaarukasta ja takarenkaasta pyörä kiinni.http://uploads.tapatalk-cdn.com/20161201/4f9793a758e6bfb7607d5f6313cab6ac.jpghttp://uploads.tapatalk-cdn.com/20161201/155f131bd3465240aa62db4ac5474003.jpghttp://uploads.tapatalk-cdn.com/20161201/bda2e3f18923bb453953e082ae7ea478.jpghttp://uploads.tapatalk-cdn.com/20161201/9bc6a3d3826742ff53d3f99b6cc3ef13.jpg

Pekkaki
04.12.2016, 00.45
Itse itseäni kouluttaen.

Thulen EuroClassic G6 telineeseen ei sovi kahta Fatbikea vierekkäin.
Löysitkö sopivaa koukkuun kiinnitettävää telinettä 2 läskille?

Sent from my A0001 using Tapatalk

Blackborow
04.12.2016, 09.56
Löysitkö sopivaa koukkuun kiinnitettävää telinettä 2 läskille?

https://www.thule.com/fi-fi/fi/bike-rack/towbar-bike-racks/thule-velospace-918-_-918000

Ei ole halpa juu.

jarit
11.12.2016, 08.39
Onko kukaan kokeillut Thule fat bike adapteria ?
https://www.thule.com/fi-fi/fi/bike-rack/accessories/thule-proride-fatbike-adapter-5981-_-598100

Odottakaa
11.12.2016, 10.32
Onko kukaan kokeillut Thule fat bike adapteria ?
https://www.thule.com/fi-fi/fi/bike-rack/accessories/thule-proride-fatbike-adapter-5981-_-598100

On. Mulla on noita kaksi. Hyvin pysyy läski katolla. Rehellisyyden nimissä toimii ilman adaptereitakin kun laittaa pienillä kuormaliinoilla/remmeillä. Proride 981:ssä on paremmin suunniteltu leuka joka tulee kiinni runkoon kuin aikaisemmassa mallissa.

Nicco
11.02.2017, 17.50
Sattuisiko olemaan tietoa mistä saa fatbike soveltuvia renkaan kiinnitys hihnoja thule easyfold 931 telineeseen? Eli tämä https://www.thule.com/fi-fi/fi/bike-rack/towbar-bike-racks/thule-easyfold-932-_-932000

SSGT-92
11.02.2017, 18.58
Tirvaset tommottiset siihe telineeseen,väreissäkin löytynee :http://fi.hardmantool.com/Content/File_Img/S_Product/small/2016-04-18/201604181444468175632.jpg

Nicco
11.02.2017, 19.07
^ näin kai se olis tehtävä. Ei ainakaan pääse kustannukset vaivaamaan.

Pekkaki
24.03.2017, 12.01
Tuli ostettua xxl alennuksesta Euroride 943.
Mukana tulleita hihnoja tarvii läskin renkaita kiinnittäessä 2kpl per rengas, pitänee hakea jostain tilalle pidempiä hihnoja ja ne renkaille tarkoitetut urat/kiinnikkeet on läskin renkaille lähinnä vitsi.. kyllähän hihnat pitää, mutta vois jostain askarrella paremmin läskille sopivat. Ehdotuksia?

Huomasin muuten Bilteman myyvän melko samanlaista telinettä ja lupaavat kantavuutta 100kg. Ilmeisesti tuossa ei ole edes mukana telineen omaa painoa.
Melko rohkea lupaus kun speksien mukaan mm. Kovil vetokoukuissa melko yleinen aisapaino on max. 80-90kg.

H. Moilanen
24.03.2017, 12.14
Mukana tulleita hihnoja tarvii läskin renkaita kiinnittäessä 2kpl per rengas, pitänee hakea jostain tilalle pidempiä hihnoja ja ne renkaille tarkoitetut urat/kiinnikkeet on läskin renkaille lähinnä vitsi.. kyllähän hihnat pitää, mutta vois jostain askarrella paremmin läskille sopivat. Ehdotuksia?
Alkuperäiset rengastuet pois; pitäisi irrota vetämällä. Rauta-/LVI-kaupasta 150 millistä putkea 30 cm pätkä. Sahaa putki halki ja kiinnitä putken puolikkaat alkuperäisten kiinnikkeiden tilalle läpipultein. Motonetistä tms. paikasta pidemmät remmit tilalle ja valmista tuli.

Huomasin muuten Bilteman myyvän melko samanlaista telinettä ja lupaavat kantavuutta 100kg. Ilmeisesti tuossa ei ole edes mukana telineen omaa painoa.
Melko rohkea lupaus kun speksien mukaan mm. Kovil vetokoukuissa melko yleinen aisapaino on max. 80-90kg.
Harvassa on myös ne autot, joiden suurin sallittu aisapaino on kolminumeroinen.

Kruunu
25.03.2017, 21.15
Onko kukaan onnistunut sovittamaan auton katolle Thule Proride 591 tai 598 telineitä neljälle pyörälle? Mittailin kerran kahden Proride 591 kanssa, että pieni mahdollisuus onnistumiselle voisi olla, jos kaksi pyörää olisi keula ja kaksi pyörää perä menosuuntaan.

SSGT-92
25.03.2017, 23.08
Näinkö meinasit :https://i.ebayimg.com/00/s/ODQ4WDEwMjQ=/z/hFEAAOSwSlBYzqQm/$_9.JPG
Kippuroille kait helpompi,maastureille kait vaatisi hieman säätöä.Sarvethan voi aina kääntää.
Noihan on saman suuntasia,sehän helpottaa ku joka toinen on eri päin.

H. Moilanen
26.03.2017, 14.45
Kai se onnistuu, mutta lain kirjaimen täyttäminen samalla (kuorma ei saa olla leveämpi kuin auto) saattaa asettaa lisähaasteita.

Blackborow
26.03.2017, 16.00
Kyllä mä taisin viime kesänä jossain tapahtumassa nähdä XC60 Volvon jossa oli 4 pyörää katolla että onnistuu se.

gzmi
26.03.2017, 18.07
Meillä Klaukkalassa pyörii Audi, jonka katolla oliko 8 telinettä. Terveiset vain jos kuski lukee tämän :-)

JackOja
26.03.2017, 18.17
Onko kukaan onnistunut sovittamaan auton katolle Thule Proride 591 tai 598 telineitä neljälle pyörälle?...

Mitäs se sallittu kattokuorma olisi? Aika yleinen on 75kg. Neljä telinettä ja fillaria tekee jo jonkin verran.

Karhusuo
26.03.2017, 22.52

Melko rohkea lupaus kun speksien mukaan mm. Kovil vetokoukuissa melko yleinen aisapaino on max. 80-90kg.Ilmeisesti Suomessa suhaa nyt ainakin kaksi autoa, joiden perässä kulkee Eurorideen kiinnitetty Silverback?

Tuollainen teline tuli samaisesta tarjouksesta hankittua. Yhden kerran olen nyt käyttänyt, ja on kyllä jämerän oloinen kapistus. Ehkä hieman kolho siirreltävä varastosta autolle ja takaisin, mutta ei mikään ongelma.

Huomasin saman, että läskin kanssa täytyy käyttää tuplaremmejä tai pidempää remmiä. Vaellusharrastajalla noita irtoremmejä onneksi on aina muutama jemmassa. Esimerkiksi Motonetistä löytyy monenlaista kiristysremmiä muutamalla eurolla. Niistä voi halutessaan vaikka lyhennellä mittojen mukaan.

Pekkaki
27.03.2017, 13.44
Ilmeisesti Suomessa suhaa nyt ainakin kaksi autoa, joiden perässä kulkee Eurorideen kiinnitetty Silverback?

Tuollainen teline tuli samaisesta tarjouksesta hankittua. Yhden kerran olen nyt käyttänyt, ja on kyllä jämerän oloinen kapistus. Ehkä hieman kolho siirreltävä varastosta autolle ja takaisin, mutta ei mikään ongelma.

Huomasin saman, että läskin kanssa täytyy käyttää tuplaremmejä tai pidempää remmiä. Vaellusharrastajalla noita irtoremmejä onneksi on aina muutama jemmassa. Esimerkiksi Motonetistä löytyy monenlaista kiristysremmiä muutamalla eurolla. Niistä voi halutessaan vaikka lyhennellä mittojen mukaan.

Taidanpä pätkiä kajakkien kattokiinnityksessä vuosia olleet remmit fillaritelineeseen sopiviksi, kajakkien remmit voisi uusia varmuuden vuoksi ja fillaritelineessä ne vielä kestää hyvin. Mä en jaksa alkaa läskin renkaille väsäämään putkesta sopivia kouruja, eiköhän nuo pysy paikoillaan kapeissakin kouruissa remmien avulla.
Tulis nyt vaan se lisäkilpi niin saisin telineen käyttöön...

Onneksi toi bilteman teline erottuu muista ja pitää muistaa varoa tommosen takana ajamista, olis ikävää saada tuulilasiin koko kuorma jos kuski uskonut bilteman 100kg kantavuus speksiä.

sähköläski
27.03.2017, 14.47
Tulis nyt vaan se lisäkilpi niin saisin telineen käyttöön...

Voithan siirtää auton kilven telineeseen siksi aikaa kun uusi tulee ja ajella rouheesti teline kiinni autossa. Kun kilpi tulee, kiinnität sen autoon.
(varmaan konstapelli tästä vetäsee herneen nenään kuitenkin "ei saa ajaa autoa ilman kilpeä..")

SSGT-92
27.03.2017, 18.33
Ja muistaa sitten myös sen lupalapun lisäkilven käyttöön :https://www.trafi.fi/tieliikenne/rekisteroinnin_asiakashinnat
Tämänhän kaikki varmaan tiesikin,vai ...

Pekkaki
27.03.2017, 19.21
Ja muistaa sitten myös sen lupalapun lisäkilven käyttöön :https://www.trafi.fi/tieliikenne/rekisteroinnin_asiakashinnat
Tämänhän kaikki varmaan tiesikin,vai ...
Trafille laitoin vapaamuotoisen hakemuksen eli sähköpostia. Soitin perään 2 viikon kuluttua ja siellä hakemus etenee byrokratian rattaissa. Kuulemma kilpi tulee postilaatikkoon ja lasku sitten joskus myöhemmin.. postin ollessa kyseessä voi tulla vain lasku tai kilpi ja ulosotto uhkaus tai ei mitään tänä vuonna.. 😉

SSGT-92
27.03.2017, 21.23
Miksi vapaamuotoisen,sillehän on oma kaavakekin ; https://lomake.fi/b/ec/lomakepalvelu/download?s=8F6OfBjogwHki6t&id=16365%2F82748B426FD40C824C2D87A7753A2EA5&type=statics

Saattaisi jouduttaa käsittelyä tuollaisen käyttäminen.
Tuon kilven lisäksi tarvii sen luvan sille lisäkilvelle.

Kruunu
27.03.2017, 22.04
Mitäs se sallittu kattokuorma olisi? Aika yleinen on 75kg. Neljä telinettä ja fillaria tekee jo jonkin verran.

Kiitoksia kattoasennusvinkeistä. Voinee SSGT-92 kuvan perusteella mennä kaikki neljä pyörää keula menosuuntaan, ehkä pientä porrastusta käyttäen, jotta tankoja ei tarvitsisi käännellä.

Katsoin parin auton ohjekirjoista suurimmat sallitut kattokuormat. Molemmissa maksimi kattokuorma oli 100kg, joten 4 x (max. 15kg pyörä + 4kg Thule Proride) + pari kattokiskoa jäänee alle sadan kilon.
Pitänee odotella sopivaa hetkeä, jos Proride telineitä saisi tänäkin vuonna sopivaan ale-hintaan hankittua.

Toinen kysymys on muhinut pitkään mielessä: Löytyykö riittävän pitkiä Thule yhteensopivia fat bike strappeja jostain suomen kaupoista? Alla olevien kuvien mukaisia (Küat ja SportRack SR2910) oli tarjolla viime vuonna vain EU:n ulkopuolelta.

http://i68.tinypic.com/2v8kci8.jpg http://i64.tinypic.com/2jea5q9.jpg

H. Moilanen
28.03.2017, 08.41
Thulella on oikein fatbike adapterikitti (5981). Kitti on tarkoitettu 598 -telineelle, mutta huhujen mukaan käy myös 591 -telineeseen. Itse olen ratkaissut ongelman ostamalla nylonisia pikakiristysliinoja jostakin halpismarketista (n. 1e/kpl) ja poistanut alkuperäiset kiristysremmit telineestä.

Pekkaki
28.03.2017, 08.51
Miksi vapaamuotoisen,sillehän on oma kaavakekin ; https://lomake.fi/b/ec/lomakepalvelu/download?s=8F6OfBjogwHki6t&id=16365%2F82748B426FD40C824C2D87A7753A2EA5&type=statics

Saattaisi jouduttaa käsittelyä tuollaisen käyttäminen.
Tuon kilven lisäksi tarvii sen luvan sille lisäkilvelle.
Vapaamuotoisen oli kännykällä helpompi.
Tosissasi väität, että tuohon haettava vielä lupakin erikseen?
Trafi siis lähettäisi kotiin kilven ja sen käyttö olisi laitonta.. oikeesti?

H. Moilanen
28.03.2017, 10.01
Lupalappu on ainakin aikasemmin tullut kilven mukana. Sen lapun kun pidät autossa mukana, niin hyvä tulee.

E:Edellyttäen, että olet anonut kolmatta kilpeä autoosi, etkä ole hakemassa uutta kilpeä vaurioituneen/hävinneen tilalle.

sähköläski
28.03.2017, 10.20
en kyllä muista tuliko mitään lappua kilven mukana? Ehkä tuli ja olen varastoinut sen hansikaslokeroon. Trafin tiedoissa se autoni kohdalla näkyy ja sieltähän poliisi sen tarvittaessa näkee.
Hölmöintä tossa on se, että myydessä auto, kilpi tulee palauttaa. Miksei sitä voi antaa uudelle omistajalle, ja lisäkilpi-info siirtyisi auton mukana? No, ehkä siksi, että trafi voi veloittaa uudelleen saman kilven tarvittaessa uudelta omistajalta. :eek:

Pekkaki
28.03.2017, 10.21
Lupalappu on ainakin aikasemmin tullut kilven mukana. Sen lapun kun pidät autossa mukana, niin hyvä tulee.

E:Edellyttäen, että olet anonut kolmatta kilpeä autoosi, etkä ole hakemassa uutta kilpeä vaurioituneen/hävinneen tilalle.

Tämä koko kuvio kuulosti niin älyttömältä, että soitin Trafille.
Kilpi tulee postilaatikkoon, Trafi ei toimita kilven mukana erillistä päätöstä asiasta ja ei sitä mihinkään tarvitsekaan JOS kilpeä käytetään hakemuksessa kuvattuun tarkoitukseen.
Lasku kilvestä ja muista kuluista/luvista tulee sitten myöhemmin perässä.
Mitään erillisiä lupia tuon lisäkilpihakemuksen lisäksi ei tarvita, eikä myöskään mukana kuljetettavia lappuja lisäkilpeen liittyen.

En sitten tiedä millä logiikalla tuosta saisi hässäkkää aikaiseksi ja miksi joku tilaisi telineeseen uutta kilpeä 'hävinneen' tilalle? Säästääkö siinä sitten jotain vai onko se jännempää ajella kun on vähän kiertänyt pykäliä?

VesaP
28.03.2017, 12.28
Onko jollain kuvaa missä 1 tai peräti 2 kpl kilpapyöriä (yksi pieni naispyörä ja yksi lähes yhtäpieni miespyörä (ei koolla väliä vaan sillä miten sitä käyttää)) on tungettu auton katolla olevaan suksiboksiin? Sopiiko?

Ideana että pyörät olis jossain varkailta suojassa lukitussa tilassa eikä silti olisi jaloissa autossa/vaunussa.

Kokemusperäistä tietoa onko suksiboksin polttoaineen kulutusta kasvattavasta vaikutuksesta jos boksi on asuntovaunun vetoautossa? Eli onko enää väliä onko boksia katolla jos se iso loota tulee kuitenkin perässä kokoajan?

Edit: Polttoaineenkulutuksen kasvattavasta asiasta btw tuo oma auto ilman vaunua sekalaisessa ajossa 7.8 L/100km ja vaunun kanssa 10.5-11.5 L/100km eli vaunu nostaa kulutusta noin 3L/100km. Google toki kertoo varmaan paljonko pelkkä boksi nostaa kulutusta versus "sileä" auto.

Edit2:

Joku tosivanha TM:n juttu:

"
Sen sijaan tietämisen arvoista on se, että laatikko yleensä näyttää lisäävän polttonesteen kulutusta noin litran sadalla kilometrillä.
"

https://tekniikanmaailma.fi/vanhat/kymmenen-suksikoteloa-matkalla-pohjoiseen

gzmi
29.03.2017, 00.10
Meillä pikku-volvoissa kulutuksen kasvu on näkynyt V40 ja V40 CC, mutta ei juurikaan isommissa V70 / XC70 vielä vähemmän. Ja meikä ajaa autoja muutenkin minimikulutuksilla värinäön olevan kai jo kielletyllä puolella puna-sini-vihreät sävyt niin rauhallisuus ja ennakointi tekee säästön luonnostaan, jarrut voisi poistaa multa kokonaan.

Edelleen ihmettelen mitä kuomullisen peräkärryn veto tekee, eipä juuri näy jos ei ole lastattu raskaasti. Sitten, kun jotkut repii edes takaisin kattotelineitä, että muka näkyy kulutuksessa - se yksi ohitus niin siinä meni "sun säästöt" ja ajanhukaksi ne ruuvailut. Meikällä on autoisa vuoden ympäri ProRidet (vanhin niistä on 9 vuotias, niitä samoja). On Thule Aeroa ja Wing -putket. Ja kyllä niistäkin huminaa lähtee, ei sellaista ujellusta mitä oli aikoinansa kanttiputkien kanssa.

Pekka.S
30.03.2017, 13.05
Kerrotaanpa tännekin kokemuksia: Hommasin bilteman alumiinisen katolle asennettavan telineen läskipyörän kuljetukseen. Läskipyörä pysyy kyydissä oikeen napakasti, joten uskallan suositella muillekin. Hinta taisi olla noni 40€. Yhtä testattuani ostin toisenkin, jotta perheen molemmat läskit kulkee näppärästi katolla.

Teline on lukittavaa mallia, joten pyörän uskaltaa jättää katolle hetkeksi jopa ilman vartiointia. Tokihan pyörän saa matkaan telineen kanssa, jos viitsii ruuvailla.

Kulutuksesta kun on ollut puhetta, niin oma havainto on, että kahden pyörän kanssa kulutus nousee 100 km/h vauhdissa 10 l -> 13 l/100km ja 80 km/h vauhdissa 8 l -> 10 l/100km.
Kyseessä V70 flexifuel ja ajettu RE85 polttoaineella.

Fillaritimo
26.12.2017, 10.53
Onko kenelläkään tällaisest akokemusta: http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/Kuormaaminen-ja-hinaaminen/Kattoteline/Polkupyorateline-2000033966/

Thulelta ei löydy autooni (Citroen C5 Break, vm 2011) sopivaa peräluukkutelinettä. Muite ehdotuksia kenelläkään? Kattoteline on sitten vasta vaihtoehto B.

H. Moilanen
27.12.2017, 15.10
^Sanoisin, että tuo vaihtoehto C. Oman maun mukaan kattoteline tai koukkuteline vaihtoehdoiksi A ja B.

1972
30.12.2017, 18.07
Onko noilla Thulen Freeride ja Proride https://www.thule.com/fi-fi/fi/bike-rack/roof-bike-racks?q=UfL5DyYMx malleilla suurtakin eroa käytettävyyden, kestävyyden, tukevuuden tms. kanssa? Tarkoitan lähinnä, että saako hintaerolle katetta? Molemmilla voinee kuljettaa alu- sekä hiilikuituista? Onko vinkkejä mistä löytyis edullisimmillaan? Taakkatelineetkin pitäis hankkia samalla..

Aakoo
30.12.2017, 20.48
Meillä on pari noita Freeridejä ja yksi Proride. Jos kuitufillaria pitäisi kuljettaa, niin ottaisin Proriden. Itse olen käyttänyt sellaista putkipehmustetta kouran ja rungon välissä. Muutenkin kivempi käyttää, varsinkin jos kuljettaa eri fillareita. XXL noita on myynyt välillä aika edukkastikin.

Fillaritimo
16.01.2018, 15.01
Pähkäilyni päättyi siihen kun kaverini myi taakkatelineen sekä kahdelle pyörälle telineet 150 eurolla. Merkki Thule.

Reiska79
23.05.2019, 11.41
Heitetäämpä tähän vanhempaan puuhun omatkin utelut. Eli hakusessa olisi vähintään 2lle läskille soveltuva peräkoukkuun kiinnitettävä pyöräteline. Onko tuoreita suosituksia? Ei ole pakko olla Thulen telinekään, kunhan on toimiva. Läskien lisäksi pari maantiepyörää taloudessa, joten mielellään teline, jolla nuokin (ei tarvitse olla kaikki samaan aikaan mukana) jossa nuokin kulkevat.

sboke
23.05.2019, 16.33
https://m.motonet.fi/fi/tuote/461507/Mont-Blanc-polkupyorateline-2-pyoralle-TowQuick-vetokoukkuun

https://static1.motonet.fi/img/4/461507/500/461507.jpg

Onko tästä kokemusta? Pitäisi saada koukkuun teline ja tuo on edullisemmasta päästä mutta ei ihan rimpulan näköinen.

29 täpäriä kuskaan

sammug
24.05.2019, 15.49
Meillä on pari noita Freeridejä ja yksi Proride. Jos kuitufillaria pitäisi kuljettaa, niin ottaisin Proriden. Itse olen käyttänyt sellaista putkipehmustetta kouran ja rungon välissä. Muutenkin kivempi käyttää, varsinkin jos kuljettaa eri fillareita. XXL noita on myynyt välillä aika edukkastikin.

Mikäs hyvä ja halpa :) "vaakaputkisetti" kannattaisi hankkia, jos nyt hankkisi vaikka tuon ProRiden? Autossa jossa roudais, on siis valmiina pitkittäin kaiteet. Emmää näistä mitään tiiä.

Kivikasvo
27.05.2019, 11.58
https://m.motonet.fi/fi/tuote/461507/Mont-Blanc-polkupyorateline-2-pyoralle-TowQuick-vetokoukkuun

https://static1.motonet.fi/img/4/461507/500/461507.jpg

Onko tästä kokemusta? Pitäisi saada koukkuun teline ja tuo on edullisemmasta päästä mutta ei ihan rimpulan näköinen.

29 täpäriä kuskaan

Tästä haluaisin itsekin kuulla kokemuksia. Yhtä 29" jäykkäperää silloin tällöin tarkoitus siirtää n. 70km paikasta toiseen, joskus ehkä jopa kahta.

Aakoo
28.05.2019, 07.38
Mikäs hyvä ja halpa :) "vaakaputkisetti" kannattaisi hankkia, jos nyt hankkisi vaikka tuon ProRiden? Autossa jossa roudais, on siis valmiina pitkittäin kaiteet. Emmää näistä mitään tiiä.

Siis kattotelineet? Mulla on automerkin omat, eli varmaan varaosanakin saa autoon kuin autoon esim. Motonetistä. Thule tekee myös noita telineitä, jos olisin itse hankkimassa niin ostaisin sellaiset litteät aeroversiot jotka humisee vähemmän.

sammug
28.05.2019, 12.44
Siis kattotelineet? Mulla on automerkin omat, eli varmaan varaosanakin saa autoon kuin autoon esim. Motonetistä. Thule tekee myös noita telineitä, jos olisin itse hankkimassa niin ostaisin sellaiset litteät aeroversiot jotka humisee vähemmän.

Eli tommosilla pärjännee:
https://www.motonet.fi/fi/tuote/6500701/Thule-WingBar-108-Telineputket-1080-mm-Alumiini-960100

SSGT-92
28.05.2019, 13.00
Jep,noilla pärjää kun vielä autosi kattokaiteisiin sopivan jalkasarjan liität noihin. Thulen sivuilta löytynee sopiva ;https://www.thule.com/fi-fi/fi/roof-rack/roof-racks

maustevoi
08.08.2019, 13.48
https://www.xxl.fi/thule-hang-on-972...037868_1_style (https://www.xxl.fi/thule-hang-on-972-pyorateline/p/1037868_1_style) Onko valistuneita arvauksia, riittääkö näissä telineissä tuo "puristuspidikkeen" leveys sähköpyöriin. Tässä mallissa kantavuus ilmeisesti riittäisi kahdellekin sähköpyörälle, ainut että tuo Focuksen yläputki on niin leveä, että mahtuneeko?

marco1
08.08.2019, 14.12
^ Ei riitä kantavuus sähköpyöriin, Thulen sivulla max pyörän paino on 15kg.

markkinn
08.08.2019, 14.41
Kantavuus: 45 kg
Polkupyörän enimmäispaino: 15 kg

Tarkoittanee että voi laittaa 3 x 15kg pyöriä tai vaikka 2 x 22.5kg pyöriä, vai onko tuossa joku anturi joka tunnistaa että yksittäinen pyörä painaa enemmän kuin 15kg ja lähettää thulelle tekstiviestin ja tuleevat sitten hakemaan telineen pois..

marco1
08.08.2019, 16.26
Siitä seuraa ydinräjähdys.

Varmaan kymppitonnin tai enemmän olen kuskannut maastopyöriä (1-3kpl) tuon mallin edeltäjällä ja pidän sitä enemmänkin väliaikaiseen kuljetukseen soveltuvana virityksenä. Tuossa telineessä normipyörät heiluu ilman lisäremmejä ja koko paketti heiluttaa painavaa autoakin melkoisesti.

Zorbuli
04.09.2019, 20.34
Thule Outride 561 malliin läpiakselilla oleva pyörä. Tuleeko kiristys sillä pyörän omalla läpiakselilla kun ensin asentaa sopivan adapterin pikalinkku kiinnityksen tilalle? Thulen ohjeet aika summittaiset tässä läpiakseli asiassa.

PMoi
04.09.2019, 21.46
^ Läpiakseliadapteri on vain putki, eli pyörän omalla akselilla se kiinnitys sitten tapahtuu. Sitä käytettäessä menetetään pikalinkkukiinnityksessä oleva lukkomekanismi.

Mikromies
09.09.2019, 16.20
Onko kenelläkään tietoa miten pyörää voisi kuljettaa esim auton katolla lappeellaan?
Peräkoukkua ei ole, ja pyörän sovittaminen autoon sisälle rupeaa riittämään.
Arveluttaa laittaa arvokasta hiilikuitutäpäriä katolle perinteisesti pystyyn ja kuljettaa sitä pitkiä matkoja motareilla...
Liikenteen joukossa kun lentelee kaikenlaista mikä voisi vaurioittaa runkoa yms.
Lappeellaan pyörä olisi enemmän "suojassa".

Hamme
11.09.2019, 22.08
Teline mikä kiinnittyy takaluukkuun? Ei tarvitse peräkoukkua. Me ostettiin meidän murokippo corsaan ja hyvin palveli ainakin ekan reissun, vaikka huvittavan näköinen olikin.

https://www.thule.com/fi-fi/fi/bike-rack/trunk-bike-racks/thule-freeway-3-_-968001

Nickname
12.09.2019, 16.57
^On kyllä ihan päteviä laitteitä nuo Thulen telineet, itsellä tämä malli https://www.thule.com/fi-fi/fi/bike-rack/trunk-bike-racks/thule-raceway-2-_-991001, toki jos pelkää maalipinnan pientä naarmuuntumista niin ei kannata ostaa, vaikka telineissä on nuo kumit niin pientä hankausta on varmasti kun se siihen kiritään ja pyörän paino sekä tien epätasaisuudet huomioon ottaen.
(https://www.thule.com/fi-fi/fi/bike-rack/trunk-bike-racks/thule-raceway-2-_-991001)

happoman
24.09.2019, 11.18
Onko kenelläkään kokemusta Fatbikejen kuljetuksessa Bilteman telineessä? Kuvasta katsottuna nuo renkaiden paikat näyttävät melko kapealta. https://www.biltema.fi/vapaa-aika/pyoraily/pyorailyvarusteet/kuljetustelineet/pyorateline-vetokoukkuun-2000039838

1smo
22.10.2019, 16.08
Moro,

Onko kukaan kuljetellut sähköpyörää katolla? Oma sähkötäpäri painaa n. 22,5 kg ja ilman akkua juuri vähän alle 20 kg, joka tuntuu usein olevan telineiden painorajana....

Tätä olen katsellut: https://www.thule.com/fi-fi/bike-rack/roof-bike-racks/thule-upride-_-599001

Jos on muita suosituksia sähköpyörän kuljetukseen, niin olen kiitollinen vinkeistä. Omassa autossa ei ole vetokoukkua, joten auton taakse tulevat telineet pitää jättää pois laskuista.

IHD
24.10.2019, 10.20
Tästä haluaisin itsekin kuulla kokemuksia. Yhtä 29" jäykkäperää silloin tällöin tarkoitus siirtää n. 70km paikasta toiseen, joskus ehkä jopa kahta.

Ostin tuota MontBlancia vastaavan Thulen ja suureksi yllätykseksi kumpikaan L- kokoinen 29 maastofillari ei vaakaputkesta meinannut mahtua tuohon telineeseen,
eli noi telineen "sarvet" oli liian etäällä toisistaan. Thulessa tuota väliä voi säätää jonkin verran, tuossa MB:ssä ei näytä sellaista mahdollisuutta olevan eli tuota
pehmustettua vaakapalkkia jolla teline lukitaan vetokoukun kuulaan ei voi siirtää ylemmäksi (sarviväli kapenee) tai alemmaksi (sarviväli levenee). Muuten Thulen teline istuu todella
tukevasti ja kun vielä sitoo tuolla remmillä eturenkaan runkoon ja vetää tiukalle, fillari pysyy hyvin paikoillaan (ei heilu). Toinen asia tuon ahtauden lisäksi joka
hieman hiertää on se että eturengas tuolla kiinnikkeellä 29:llä hyvin alas- maavaraa on ehkä semmoiset 15-20 cm. ja toisaalta se, että sloupatuilla vaakaputkilla takarengas
tulee aika paljon ajoneuvon reunan ulkopuolelle (vastaavasti joku 20-30 cm). Hintasekseen (40 € XXL:stä) peli on kuitenkin tilapäiskäyttöön mainio, mutta jos säännöllisesti
siirtelee fillaria niin jokin tukevampi kannattaa hommata. Nyt tuon telineen kanssa on kilsoja tullut muutama sata. Niin ja tuohon telineeseen ei sitten mahdu kuin yksi fillari,
jollei nyt ihan lastenpyöriä kuljettele :rolleyes:

Amma
05.06.2020, 18.01
Onko kenelläkään kokemusta Fatbikejen kuljetuksessa Bilteman telineessä? Kuvasta katsottuna nuo renkaiden paikat näyttävät melko kapealta. https://www.biltema.fi/vapaa-aika/pyoraily/pyorailyvarusteet/kuljetustelineet/pyorateline-vetokoukkuun-2000039838

Onko kenelläkään kokemusta tästä Bilteman telineestä?

Amma
05.06.2020, 18.16

Onko kenelläkään kokemusta tästä Bilteman telineestä?

Isä nitro
13.06.2020, 16.40
Olen ajellut Suomen päästä päähän 4,8" renkainen läski katolla vastaavaan rimpulaan kiinnitettynä tiukkaan vedetyllä liinalla. Kapeus ei ole (tiettyyn rajaan) asti ilmeisesti mikään ongelma.

pker
14.06.2020, 01.35
Onko kenelläkään kokemusta Fatbikejen kuljetuksessa Bilteman telineessä? Kuvasta katsottuna nuo renkaiden paikat näyttävät melko kapealta. https://www.biltema.fi/vapaa-aika/pyoraily/pyorailyvarusteet/kuljetustelineet/pyorateline-vetokoukkuun-2000039838Onko kellään kokemusta? Näyttäs että vois nuo rengastuet vaihtaa omaan patenttiin.

pker
17.06.2020, 00.37
Onko kellään kokemusta? Näyttäs että vois nuo rengastuet vaihtaa omaan patenttiin.Kävin biltsussa tsekkaan tuon koukkulavetin, rengaskourut on niitattu eli kiinteet, tukevan oloinen teline mut jos läskipyöriä meinaa kuljettaa niin kahdella tuleejo ahdas (3 pyörä paikkaa)
Lähinnä autoa oleva paikka on niin lähellä telineen runkoa että siihen ei fätti mahdu.kourusta runkoon oli vain jotain 5 cm.
Ja ne rengas kourut ol jotain 5-6 cm leveät, ne hihnat oli pitkät. Eli ei siihen fätti renkaat mene. https://uploads.tapatalk-cdn.com/20200616/d528fac9f75f1771ce722d9b5cd65c1b.jpghttps://uploads.tapatalk-cdn.com/20200616/3d6db9fc0e98d422c0449126c69577a6.jpg

biker_70
28.07.2020, 14.31
Pitäisi hommata vetokoukkuun kiinnitettävä teline 29" sähkömaasturilleni (paino 24 kg akun kanssa) ja hybridilleni (paino 14 kg). Vain yhtä pyörää kerrallaan olisi tarkoitus kuljettaa.

Tätä Thulen mallia katselin: https://www.xxl.fi/thule-xpress-970-pyorateline-harmaa/p/1043801_1_style . Tuossa on kerrottu kantavuudeksi 30 kg, eli sen puoleen pitäisi riittää mun E-MTB:lle, mutta sivulla kerrotaan myös: "Pyörätelinettä ei suositella sähköpyörän kuljetukseen.". Mihinköhän tuo perustuu?

Katselin myös tätä Thulen kalliimpaa mallia. Kantavuudesta ei tietoa (miksi XXL ei voi kertoa sitä sivullaan?): https://www.xxl.fi/thule-hang-on-972-pyorateline/p/1037868_1_style

Edit: valmistajan sivuilta löytyi tarkempaa tietoa: https://www.thule.com/fi-fi/bike-rack/towbar-bike-racks/thule-hangon-3-tilt-_-972000 . Telineen kantavuus 45 kg mutta pyörän max. painoksi kerrottu 15 kg. Tuleekohan tuosta ongelmia jos kuljettaa 24 kg painoista fillaria?

Mitäs raati tuumaa?

jonitzi
28.07.2020, 15.29
^ 3kpl 15kg pyörää painaa 45kg ;)

hphuhtin
28.07.2020, 16.02
Edit: valmistajan sivuilta löytyi tarkempaa tietoa: https://www.thule.com/fi-fi/bike-rack/towbar-bike-racks/thule-hangon-3-tilt-_-972000 . Telineen kantavuus 45 kg mutta pyörän max. painoksi kerrottu 15 kg. Tuleekohan tuosta ongelmia jos kuljettaa 24 kg painoista fillaria?

Mulla on toi 3 tilt ja ihan hyvä laite, oikein kiinnitettynä jämäkkä. Se 90’ kulmalukitus ehkä heppoisimman oloinen kohta (muovia).

Tässä juuri oli tarvetta kuljetella pyöriä ja mietin about 22kg + 12kg pyörien 900km kuljetusta ja totesin että mahtuu sisällekin autoon. Enemmän rapasuojan takia tosin.

Kai siinä painorajassa pointtina on yksittäisen pyörän kiinnityksen kestävyys, en usko että se tulee teknisesti ongelmaksi, eikä yhtä pyörää kuljetettaessa muukaan kestävyys.

Vähän matkaa äsken tuli kuljetettua paria n. 25kg vuokrapyörääkin ja se meni ok, mutta en olisi moottoritievauhteja kokeillut. Ylileveä kuljetus siitä tuli myös.

https://uploads.tapatalk-cdn.com/20200728/5e5c0eaab99ba6c010a00a17289de219.jpg

On sitten ehkä muita ongelmia - laitontahan se lienee mennä painorajoista yli (tämä on luulo, faktat voi etsiä Finlexistä jos jaksaa), mutta reaalisoituiko siitä mitään, tuskin. Paitsi jos sattuu pyörä tai teline irtoamaan vauhdissa, sitten vakuutusyhtiöllä on helppo pestä kätensä jutusta, myös mahdollisten vastapuolten korvausten osalta.

Isä nitro
28.07.2020, 16.27
Olen nyt kuljetellut parilla eri reissulla fillaria auton katolla (n. 1000 km) kuin auton sisällä (n. 1000 km) ihan kokeilumielessä maamme maateillä. Katolla oli kolme fillaria Thulen telineissä (rengaskoot 3", 36 mm ja 25 mm) ja tuntui kuin auto (C3 Picasso) olisi tempoillut suht holtittomasti
tuulen lisääntyessä ja nopeuden kasvaessa 100 km/h tuntumaan vinkumisesta nyt puhumattakaan. Ei ollut oikein mukava ajella.

Olen ollut tähän mennessä kattoratkaisun kannattaja, mutta taidan jatkossa tyytyä mieluummin vähempiin pyöriin sisätiloissa kuin pistän pyörää auton ulkopuolelle. Toki jos tämä vain on mahdollista eli ei ole juuri muita kyydittäviä tai muuta tavaraa. Epäilemättä auton massa, koko, korin muoto, nopeus jne. vaikuttavat kokemuksiin. Niin ja polttoainetta eli kriisseliä näyttää säästyvän n. 0,5 - 0,8 l/100 km sillä lisämaininnalla, että en ole "uskaltanut" ajella pyörät katolla 120 km/h.

pker
28.07.2020, 16.32
Mulla on toi 3 tilt ja ihan hyvä laite, oikein kiinnitettynä jämäkkä. Se 90’ kulmalukitus ehkä heppoisimman oloinen kohta (muovia).

Tässä juuri oli tarvetta kuljetella pyöriä ja mietin about 22kg + 12kg pyörien 900km kuljetusta ja totesin että mahtuu sisällekin autoon. Enemmän rapasuojan takia tosin.

Kai siinä painorajassa pointtina on yksittäisen pyörän kiinnityksen kestävyys, en usko että se tulee teknisesti ongelmaksi, eikä yhtä pyörää kuljetettaessa muukaan kestävyys.

Vähän matkaa äsken tuli kuljetettua paria n. 25kg vuokrapyörääkin ja se meni ok, mutta en olisi moottoritievauhteja kokeillut. Ylileveä kuljetus siitä tuli myös.

https://uploads.tapatalk-cdn.com/20200728/5e5c0eaab99ba6c010a00a17289de219.jpg

On sitten ehkä muita ongelmia - laitontahan se lienee mennä painorajoista yli (tämä on luulo, faktat voi etsiä Finlexistä jos jaksaa), mutta reaalisoituiko siitä mitään, tuskin. Paitsi jos sattuu pyörä tai teline irtoamaan vauhdissa, sitten vakuutusyhtiöllä on helppo pestä kätensä jutusta, myös mahdollisten vastapuolten korvausten osalta.Nuita sähkäreitä kun siirtelee lähtee äkkiä 5kg kahdesta pyorästä yhteensä pois rasittamasta kun ottaa akut sisälle. Ja sateella laittaa vaikka kertakäyttöhanskan siihen rungon liittimen suojaks.

F. Kotlerburg
28.07.2020, 16.46
Mukavan hyvin on valot autosta näkyvissä. No mitäpä sitä säännöistä, kun pyöräilijöitä ollaan.

hphuhtin
28.07.2020, 18.23
Mukavan hyvin on valot autosta näkyvissä. No mitäpä sitä säännöistä, kun pyöräilijöitä ollaan.

Nimenomaan, valot näkyy tuosta hyvin, mutta tuollaista leveyden ylitystä en suosittele. Tässä mentiin n. 20km päähän alhaisia nopeuksia (<=60km/h).

Jos löytyy joku, joka noudattaa ja on aina noudattanut kaikkia lakeja ja sääntöjä elämässään, niin voi ilmoittautua, ehdotan jotain kunniamerkkiä :)

pipox
30.07.2020, 13.09
Thulen VeloCompact 2:lle pyörälle tipahti postiluukusta tänään. Olipahan muuten nopea toimitus Virtasenkaupasta (https://www.virtasenkauppa.fi/polkupyorateline-velocompact-thule-31737), eilen paketti matkaan 9:20, tänä aamuna 9:30 noudettavissa toisella puolen Suomea :)

Hyvin mahtuu L-runkoinen (19") sähkötäpäri 2.8" plussarenkailla telineeseen. Kiristysremmit ovat todella naftit, ne pitemmät mallit menee varmaan tilaukseen. Harmillisesti nuo räikät on kiinnitettu profiiliin kahdesta eri kohdasta, joten ei voi edes siirtää alaspäin, jolloin tulisi lisää pituutta remmeihin.

Toisen pyörän sovittaminen on hieman värkkäilyä, koska täpärin rungon keskiosa on täynnä iskaria, pullotelinettä, pumppua yms. niin vaakatuki toiselle pyörälle mahtuu just ja just luikertelemaan välistä.
Samoin jos molemmissa pyörissä on joustokeula, meinaa keulapumppu ja takahaarukka kolista vastakkain. Vaan mahtuu siihen hybridi- tai kaupunkipyörä kaveriksi.

+ Helppo kasata, kaksi pulttia vain paikoilleen
+ Vaakakiinnikkeen voi laittaa mihin vaan kohtaan
+ Pyörä "lavetti" on teleskooppimallia, saa pitempirunkosellekkin pyörälle tukea renkaiden alle
+ Kippaustoiminto aivan ehdoton
- Valot on vielä 2020 tuommoset hehkulankamalliset, luulis LED:ien jo yleistyvän
- Pyörien väli voisi olla vielä hieman isompi (nyt 18,5cm)
- Liian lyhyet kiristyremmit

gzmi
31.07.2020, 22.39
Hyvä ettei ole LEDit lumen ja jään paremman sulattamisen vuoksi.

Bizline
01.08.2020, 10.46
Pitäisi hommata vetokoukkuun kiinnitettävä teline 29" sähkömaasturilleni (paino 24 kg akun kanssa) ja hybridilleni (paino 14 kg). Vain yhtä pyörää kerrallaan olisi tarkoitus kuljettaa.

Tätä Thulen mallia katselin: https://www.xxl.fi/thule-xpress-970-pyorateline-harmaa/p/1043801_1_style . Tuossa on kerrottu kantavuudeksi 30 kg, eli sen puoleen pitäisi riittää mun E-MTB:lle, mutta sivulla kerrotaan myös: "Pyörätelinettä ei suositella sähköpyörän kuljetukseen.". Mihinköhän tuo perustuu?

Katselin myös tätä Thulen kalliimpaa mallia. Kantavuudesta ei tietoa (miksi XXL ei voi kertoa sitä sivullaan?): https://www.xxl.fi/thule-hang-on-972-pyorateline/p/1037868_1_style

Mitäs raati tuumaa?

Itsekkin olin osamassa samaa telinettä, mutta ajattelin varmistaa asian vielä.
Kysyin tätä asiaa Thulelta ja eivät lupaa kuljettaa sähköpyörää ainakaan noilla 970/972:lla.
Pyörän max paino saa olla 15kg vaikka kuljettaisi vain 1 pyörää, eivät avanneet syytä miksi vaikka kysyin.

hphuhtin
02.08.2020, 17.46
^en kyllä ymmärrä mitä muuta vastausta voi odottaa. Jos valmistaja on ilmoittanut, että yksittäisen pyörän raja on 15kg ja laite on tyyppihyväksytty niin, niin vähän ihmettelisin jos sama valmistaja sanoisi että juu siitä vain ylittämään..

pystäri
01.03.2021, 13.11
Moro, pitäis saada n. 23kilonen sähköfätti kuljetettua katolla, tai siis toinen meni sisälle ja toinen pitäis saada katolle, peräkoukkua ei ole
Onko tähän ratkaisua?
Näyttäis esim Thulen upride olevan muuten käypänen fätille, mutta max paino 20kg, taitaa kosahtaa tuohon, mittasin pyörän painon ilman akkua hyvin lähelle 20kg

Sen verran edittiä että Proride jo löytyy mutta akun takia, tai vaikka ottaisi sne pois, fätti ei istu siihen

TheMiklu
01.03.2021, 14.38
En muuta telinettä löytänyt sähkikselle kuin tuon Upriden. Viime kesänä sen kans tuli kuskailtua fillaria. Se menee alle 20kg painorajan ilman akkua.
Akustiille pyörille sitten Proride 598.

Ari H
08.03.2021, 11.27
Kahlasin topicia; en löytänyt.

Onko telinettä / telineitä sedaneihin?

Veivaaja
08.03.2021, 18.02
Löytyisikö mitään tandemille? Pitäisi olla vielä sellainen, että yksi henki selviää lastaamisesta. Kyseeseen tulee siis lähinnä ns. pivoting -malli, jossa etuhaarukan kiinnitys kääntyy poikittain lastausvaiheen ajaksi. Pyörä aika tavallinen retkitandemi: akseliväli n. 2 m, painoa kilkkeitten kanssa kolmisenkymmentä kiloa.

Arosusi
09.03.2021, 17.51

Takaluukkuun?
Thule RaceWay 991.

Joku muukin taisi löytyä.
9103?

gzmi
09.03.2021, 18.49

Onko sielä reiät telineen telineen jalkojen mallikohtaisille tappilevyille, avaa ovet ja katso. Itse käytin 2013 vuoden Volvo V40 D2 Business Ocean Racen kanssa semmosia Thulen telineiden kanssa, hyvin toimii. Ainoa, että asennus on hitusen hankalampaa ja se puhtanaapito sieltä välistä, mutta homma pelittää ihan mukavasti.

Aakoo
10.03.2021, 14.25
Vetokoukkuun tarkoitettu Thulen teline harkinnassa 2-3 pyörälle, maastopyöriä ja hiilikuituinen maantiekonkeli. Noita on näköjään kahta "mallia": halvempi RideOn jossa pyörä kiinnitetään keskellä olevaan putkeen hihnoilla, ja kallimmat mallit jossa pyörät kiinnitetään varren päässä olevalla kouralla vaakaputkesta. Onko käytössä merkittävää eroa, onko koura ja kuiturunko huono yhdistelmä?

mikki
01.04.2021, 21.34
Thule XT ja peräkoukku saatu autoon. Vielä pitäisi hommata pidemmät hihnat hintaan 13,90. Siinä on glorifioidulla nippusiteellä hintaa, mutta kun koukku 650 ja teline 790 niin ei tunnu enää missään.
https://www.verkkokauppa.com/fi/product/61979/mntbt/Thule-XXL-Fatbike-Wheel-Straps-adapteri?list=OZCYkR5EI715jNwq5Accq5AFvt5A6Tn5AM0c 5IAh0ZDk79Fhttps://uploads.tapatalk-cdn.com/20210401/dfa077e738d6b1acd25d4f7bb4fd05d5.jpg

mikki
01.04.2021, 22.52
Olihan mulla kysymyskin. Miten fillari kannattaisi suojata kuljetuksen aikana kuralta, hiekalta ja suolalta? Vai onko tohon muuta kuin muovipussia teipaten?

Kuminauha
02.04.2021, 10.46
Jonkun suojapeitteen heittää päälle?

https://www.virtasenkauppa.fi/polkupyoran-suojapeite-suojapeite-2-3-polkupyoralle-15189

Minimi
02.04.2021, 14.13
Löytyisikö mitään tandemille? Pitäisi olla vielä sellainen, että yksi henki selviää lastaamisesta. Kyseeseen tulee siis lähinnä ns. pivoting -malli, jossa etuhaarukan kiinnitys kääntyy poikittain lastausvaiheen ajaksi. Pyörä aika tavallinen retkitandemi: akseliväli n. 2 m, painoa kilkkeitten kanssa kolmisenkymmentä kiloa.

https://www.sjscycles.co.uk/transporting-bicycles/atoc-tandem-topper-car-roof-rack-tt076/?geoc=FI

https://prinsudesignstudio.com/product/thule-tandem-carrier/

Toimisikohan nuo pikagoogletetut linkit.

Olen livenä nähnyt USA:sta tänne tilatun vastaavan Rocky Mounts-nimisen vehkeen. Siinä oli säädettävä runkopalkin pituus, joten kävi myös yksikölle ja näytti ihan toimivalta. Pikalinkkukiinnitys etuhaarukasta. Kiinnitysakseli piti kuulemma modata uudempaa läpiakselitandemia varten, mutta sen uuden läpiakselin teki/teetti/taikoi jotenkin Chebici-pyöräliike vieläpä erittäin kohtuuhintaan.

----

Harvoin käyttämäni käyttäjätunnus foorumille oli lakannut toimimasta. Uusi elämä.

jalkkis
02.04.2021, 23.19
Jonkun suojapeitteen heittää päälle?

https://www.virtasenkauppa.fi/polkupyoran-suojapeite-suojapeite-2-3-polkupyoralle-15189

Eikö tuollaiseen tarraa ajoviimakin jonniin verran vaikka nyt ajoneuvon takana "suojassa" onkin?

Kuminauha
03.04.2021, 10.49
Eikö tuollaiseen tarraa ajoviimakin jonniin verran vaikka nyt ajoneuvon takana "suojassa" onkin?

Helmassa näyttäs olevan kiristys, riippuu sitten vähän pyörästä että saako silleen, ettei lähde kävelemään. Voi kyllä olla, että peite vie ne hyödyt pois mitä takatelineillä yleensä on, eli pieni vaikutus polttoaineen kulutukseen.

https://www.bikester.fi/eufab-crow-pyorateline-peravaunukytkentaan-M859698.html

Tommonen tuli nyt tilattua testiksi kun sellanen haarukkamallinen (thule express) ei uuteen sähköpyörään sovi. Ei ole kippiä, mutta pystyn elämään ilmankin.

KotooTöihin
03.04.2021, 11.11
https://pic.useful.fi/hUgKbef2k.jpg

gzmi
04.04.2021, 10.00
[QUOTE=Kuminauha;3048109]Helmassa näyttäs olevan kiristys, riippuu sitten vähän pyörästä että saako silleen, ettei lähde kävelemään. Voi kyllä olla, että peite vie ne hyödyt pois mitä takatelineillä yleensä on, eli pieni vaikutus polttoaineen kulutukseen.

Ne kulutukset on hyttysenpaskanvertaisia määriä, ittellä on kokemusta fillarit katolla 1-3 kpl tai 2 kpl + Bobin kärri omalla kassilla lastattuna niin ei kasva kulutus kuin litran osia. Enemmän vaikuttaa ajaako motarilla 120:iä vai vaik' 100:aa tai 80:iä. Silloin suuri nopeus ja vastus näkyy enemmän. Sama homma on suksiboksin kanssa. Kokemusta on mulla ja emännällä seuraavista autoista kamat usein katolla:
V70 2006 2,4D A
Octavia II 2008 1.9 TDI DSG
V40 2013 D2 A
XC70 2016 D4 AWD A Classic
V40 Cross Country 2016 D2 A ja
XC40 2019 T3 A

Peräkärry lastattuna vaik 100-150 kg kuomulla sisärahtitilaltaan 325 cm pituus x 150 cm leveys x 120 cm korkeus ei nosta kulutusta edes litraa vetäessä 80-90:iä.

Kuminauha
04.04.2021, 12.25
Nojuu, eihän se mikään merkittävä ero ole. Ja nopeushan on se, mikä rajotus sattuu olemaan. Itse tosin minimoin sen pienen nousun, jos mahdollista. Onhan tuo takateline myös kivempi lastata, etenkin sähköpyörien kanssa ja korkeahkon katumaasturin kanssa.

Lebako
06.04.2021, 11.15
Onko jotain erityistä muistettavaa kun pesee Thulen (Easyfold) kuljetustelinettä? Kaiken järjen mukaan vettähän ton pitäis kestää siinä missä autonkin kun kerran on elementeille ja kaikelle tiellä roiskuvalle paskalle alttiina koko ajan. Varmaan tippa öljyä liikkuviin osiin ei myöskään olisi pahitteeksi?

miz
07.04.2021, 19.51
[QUOTE=Kuminauha;3048109]Helmassa näyttäs olevan kiristys, riippuu sitten vähän pyörästä että saako silleen, ettei lähde kävelemään. Voi kyllä olla, että peite vie ne hyödyt pois mitä takatelineillä yleensä on, eli pieni vaikutus polttoaineen kulutukseen.

Ne kulutukset on hyttysenpaskanvertaisia määriä, ittellä on kokemusta fillarit katolla 1-3 kpl tai 2 kpl + Bobin kärri omalla kassilla lastattuna niin ei kasva kulutus kuin litran osia. Enemmän vaikuttaa ajaako motarilla 120:iä vai vaik' 100:aa tai 80:iä. Silloin suuri nopeus ja vastus näkyy enemmän. Sama homma on suksiboksin kanssa. Kokemusta on mulla ja emännällä seuraavista autoista kamat usein katolla:
V70 2006 2,4D A
Octavia II 2008 1.9 TDI DSG
V40 2013 D2 A
XC70 2016 D4 AWD A Classic
V40 Cross Country 2016 D2 A ja
XC40 2019 T3 A

Peräkärry lastattuna vaik 100-150 kg kuomulla sisärahtitilaltaan 325 cm pituus x 150 cm leveys x 120 cm korkeus ei nosta kulutusta edes litraa vetäessä 80-90:iä.

Nojaa, taitaa taas riippua autosta ja moottorista.
Leon 1.8 dsg:llä keskikulutus pomppasi maantie/motari ajossa reilusta kuudesta vajaaseen kahdeksaan litraan / 100km kun iski telineet ja 2-3 pyörää katolle.

Eli pyöreästi 25% lisäsi kulutusta vaikka ei ajanut edes sitä sallittua 120 motarilla. Enemmän kuin hyttysenpaskanverran joka tapauksessa.

mikki
09.04.2021, 09.24
Montako viikkoa meni lisäkilven saapumiseen? Maanantaina taitaa tulla mulla 3 viikkoa täyteen eikä ole näkynyt.

Lebako
10.04.2021, 16.58
Montako viikkoa meni lisäkilven saapumiseen? Maanantaina taitaa tulla mulla 3 viikkoa täyteen eikä ole näkynyt.

Nyt menee ihan totaalisella mutulla, mutta viime kesänä taisi kestää 3-4 viikon välillä.

F. Kotlerburg
11.04.2021, 10.27
Tuo on kyllä ihan Esson baarin juttuja, että kulutus ei juurikaan kasvaisi fillarit katolla. Totta helvetissä kasvaa, kun ilmanvastus kasvaa tai sitten täällä on jollain fysiikanlakeja rikkovia autoja.

Toki riippuu myös fillarista ja telineistä. Käppysarvi Thulen Outridessä ei kasvattanut kuin niitä litran osia. Kaksi läskiä Proridessä sitten 1.5 litraa.

marco1
11.04.2021, 12.07
On kyllä erikoisia laitteita jos ei kulutus kasva kattokuorman kanssa. Omat epätarkat seurannat näyttää tämmöisiltä kun matka on reilu 800km ja rajoitusten mukaan ajetaan (kesällä 120km/h rajoitettua tulee silloin n reilu 140kilsaa).:

- 4,5l/100km (talvi, ilman ulkoista kuormaa)
- 5,2l/100km (talvi, täyskokoinen boksi)
- 6,8l/100km (kesä, kolmen pyörän kanssa, 2 pyörää on kuuden litran pintaan)

Ja tiisselillä kulkee.

Sambolo
11.04.2021, 14.53
Joo riippuu paljon autostakin onko vaikutus iso vai pieni. Itellä leonissa 1.4 tsi ei niin paljoa noussut, mutta civic 1.8 vapari missä auton taloudellisuus tuntuu perustuvan pelkkään aerodynamiikkaan niin pelkät telineet katolla lisäsi huomattavasti kulutusta.

Veivaaja
13.04.2021, 16.56
Kiitos Minimille linkeistä.

Telineet oli tiedossa, mutta saatavuutta ei. Kun noi kummatkin kustantanee vähintään 700 Suomessa, päädyimme rakenteluprojektiin juuri Chebicin kanssa.

Muille tiedoksi, että Thule ilmoitti, ettei se toimita tandem -telineitä (eikä myöskään varaosia) Eurooppaan. Telineellä ei kuulemma ole jotain hyväksyntää.

Joten ko. linkkien telineet voivat olla harvoja mahdollisia. Perustelinettä (johon tarvii kaksi laittamaan pyörää paikallaeen) löytyy sentään paaaljon halvemmalla.

gzmi
14.04.2021, 08.48
Kiitos Minimille linkeistä.

Telineet oli tiedossa, mutta saatavuutta ei. Kun noi kummatkin kustantanee vähintään 700 Suomessa, päädyimme rakenteluprojektiin juuri Chebicin kanssa.

Muille tiedoksi, että Thule ilmoitti, ettei se toimita tandem -telineitä (eikä myöskään varaosia) Eurooppaan. Telineellä ei kuulemma ole jotain hyväksyntää.

Joten ko. linkkien telineet voivat olla harvoja mahdollisia. Perustelinettä (johon tarvii kaksi laittamaan pyörää paikallaeen) löytyy sentään paaaljon halvemmalla.

Hei tilaa https://www.myus.com/ kautta, justiinsa tilasin tavaraa, homma pelaa vaan niin hyvin ja rajalla ottivat arvonlisäveron. Viikossa sain USA:sta mitä nyt tilasin. Että jos oikeasti haluat jotain niin näin se hoituu.